برنامه ریزی کنکور 1403، آموزش رایگان صفر تا صد

برنامه ریزی کنکور، آموزش رایگان صفر تا صد
آنچه در این پست میخوانید

بدون برنامه ریزی، هیچ هدف بزرگی محقق نخواهد شد! تجربه سال‌ها مشاوره، برنامه ریزی و آموزش در مجموعه رپیتیچ به درستی این نکته را نشان می‌دهد. فکر می‌کنید یک برنامه ریزی صحیح رتبه ساز چه ویژگی هایی دارد؟ و یا چطور می‌توان یک برنامه ریزی ایده آل رتبه برتر شدن‌ داشت؟ در این مقاله در چند گام شیوه صحیح برنامه ریزی کنکور را به شما آموزش خواهیم داد تا بتوانید بهترین برنامه ریزی کنکور را برای خود طراحی کنید.

ممکن است که برای شروع مسیر پر پیچ و خم کنکور مردد باشید و ندانید که چه کاری باید انجام داد. اگر تا به حال هیچ‌گونه مطالعه کنکوری انجام نداده‌اید، مقاله شروع از صفر برای کنکور را از دست ندهید.

نمونه رایگان برنامه ریزی برای کنکور 1403

شاید با خودتان بگویید که زمان زیادی تا کنکور 1403 نمانده‌ و باید از مدت‌ها قبل خودتان را برای این موضوع آماده می‌کردید. نگران نباشید و با دقت به نمونه برنامه ریزی رایگان آزمون سراسری نگاه کنید. بعد از آن به شما یاد می‌دهیم که چطور با توجه به نقاط قوت و ضعف خود، برنامه اختصاصی خود را طراحی کنید.

شیوه طراحی برنامه مطالعاتی کنکور

برنامه مطالعاتی کنکور در قسمت بالا، توسط یکی از بهترین مشاورهای رپیتیچ و با توجه به شرایط یکی از دانش آموزانش طراحی شده‌ است. چنان‌چه نیاز داشتید، می‌توانید به صفحه بهترین مشاوران کنکور سر بزنید. در مجموعه رپیتیچ، خبری از آموزش صرف شیوه طراحی برنامه نیست. مشاوران ما در تمام مراحل تا کسب قبولی در کنکور همراه و پشتیبان شما هستند.

10 مرحله استاندارد برنامه ریزی برای کنکور

همین اول کار بگوییم که اگر برنامه درسی برای کنکور به‌صورت استاندارد نباشد، عملا به هیچ دردی نمی‌خورد. البته باید این نکته را بدانید که برنامه ریزی درسی حین مدرسه رفتن‌، تفاوت‌هایی اساسی با کنکوری خواندن‌ دارد. ما به‌صورت رایگان و در 10 مرحله استاندارد به شما یاد می‌دهیم که چگونه برای کنکور برنامه ریزی کنید. کامل‌ترین ویدیو در این زمینه را می‌توانید در قسمت پایین مشاهده کنید.

مرحله 1: برنامه حجمی-زمانی و نحوه استفاده از آن

خب،خب! بهتر است که یکبار دیگر به اول مقاله برگردید و جدول نمونه برنامه ریزی رایگان کنکور را مشاهده کنید. متوجه چیزی شدید؟ این برنامه یک ویژگی کلیدی و خاص دارد که در کمتر جایی نظیر آن را می‌توانید پیدا کنید. مشاور رتبه برتر رپیتیچ با دقتی مثال زدنی‌، مشخص کرده‌ که دانش آموز چه مبحثی را در چه مدت زمانی بخواند. می‌توانیم نام این روش برنامه درسی کنکور را حجمی-زمانی بگذاریم. رعایت این اصل، اولین شرط برای کسب یک نتیجه خوب است. به صورت کلی برنامه ریزی یک داوطلب کنکوری، 3 شکل متفاوت دارد:

  1. برنامه حجمی
  2. برنامه زمانی
  3. برنامه حجمی-زمانی

از میان این 3 روش برای کنکور، بهترین مورد آن برنامه حجمی-زمانی است. همان طور که از نام آن مشخص است، این برنامه شامل ترکیبی از برنامه حجمی در کنار برنامه زمانی می‌شود. هم برنامه زمانی و هم برنامه حجمی یک مشکل بسیار بزرگ دارند. مشکل این است که تمرکز آنها تنها بر روی یک بخش خلاصه می‌شود و بعد دیگر را در نظر نمی‌گیرند. اگر یکی از این دو را انتخاب کنید، یا زمان را از دست خواهید داد و یا از عهده تمام مباحث و حجم آنها برنخواهید آمد. برای موفقیت در کنکور، باید توازن مطالعاتی را با طراحی برنامه حجمی-زمانی برقرار کنید.

مرحله 2: لزوم تبعیت از یک راهبرد منطقی

به احتمال زیاد اسم برنامه راهبردی به گوش‌تان خورده‌ است؛ ولی دقیقا با معنا و مفهوم «راهبرد» آشنا نیستید. از این واژه اینطور استنباط می‌شود که برای رسیدن‌ به مقصد نهایی، باید قدم‌ها و مقاصد کوچک را کنار همدیگر چید. در ماراتن آزمون سراسری برای اینکه از مسیر دور نشویم، برنامه مطالعاتی خود را باید به‌صورت هفتگی و ماهیانه تقسیم کنیم. با این روش در کنار تست‌زنی که لازمه کنکور است، می‌دانید که در چه زمانی، چه مبحثی را باید مطالعه کنید. در ادامه با 2 مدل کلی راهبرد که رایج هستند، آشنا می‌شویم.

برنامه ریزی کنکور با راهبرد بلند مدت

در این مدل فرض را بر این می‌گیریم که شما یک داوطلب دوازدهمی هستید که از مهرماه استارت زده‌اید و در تیر کنکور دارید. باید تا پایان دی، کل درس‌های پایه دهم را در کنار نیمسال اول دوازدهم بخوانید. سپس تا اردیبهشت، درس‌های پایه یازدهم را همراه با نیمسال دوم دوازدهم به اتمام برسانید. علاوه بر اینها، حداقل چیزی حدود 4000 تست را نیز باید تمرین و تکرار کنید. خب این یک نمونه از راهبرد بلند مدت بود. در این مدل از نقطه شروع فعلی تا رسیدن‌ به پایان مسیر، کاملا باید برای شما واضح و شفاف باشد. راهبرد بلند مدت را متناسب با نیاز می‌توان از 4،2 و 6 ماه تا 1 سال طراحی و به اجرا درآورد. به عبارت دیگر قبل از شروع برنامه ریزی، باید خود را ملزم به استفاده از یک راهبرد بلند مدت کنید.

راهبرد کوتاه مدت کنکور 1403

راهبرد کوتاه مدت در حقیقت تقسیم کردن‌ راهبرد بلند مدت به قدم‌های کوچک‌تر و قابل برداشتن‌ است. در صورتی که راهبرد بلند مدت شما 9 ماه را هدف گرفته‌ باشد، باید آن را به 9 راهبرد یک ماهه یا 18 راهبرد دو هفته‌ای و … خرد بکنید. نکته‌ای که باید به آن توجه بکنید، تفاوت راهبرد با برنامه روزانه و دقیق است. ما در راهبرد فقط به تعیین مسیر و ارائه کلیات می‌پردازیم.

نمونه یک راهبرد کوتاه مدت

یکی از نمونه‌های راهبرد کوتاه مدت معروف، برنامه راهبردی قلمچی است. در این سبک از برنامه، راهبردهای دو هفته‌ای هماهنگ طراحی شده‌اند. شما در طول دو هفته می‌دانید که باید برای آزمون آزمایشی روز جمعه، باید چه مباحثی را به چه میزانی مطالعه کنید.

طراحی راهبرد صحیح برنامه برای کنکور

به احتمال خیلی زیاد اسم یکی از راهبردهای آزمون قلمچی، گاج، ماز و … را شنیده‌اید. هر موسسه کنکوری با توجه به برنامه درسی مدارس و لزوم رعایت پیش‌نیاز دروس، راهبرد آزمون مختص به خود را دارند.

در ادامه با یکی از این موارد به طور نمونه آشنا می‌شویم:

مثلا اگر قرار است که دقیقا از مهر شروع به کنکوری خواندن‌ بکنید، به شما می‌گویند که هر دو هفته یکبار، باید کدام مباحث را مطالعه کنید. این راهبردها برای استاندارد بودن‌، شرایط زمانی و حجم مطالب را در نظر می‌گیرند تا دروس به موقع تمام بشوند. با استفاده از این راهبردها از ابتدا، به خوبی می‌توانید خود را برای کنکور تیرماه آماده کنید.

ولی خب، ضعف این مدل برنامه‌ها دقیقا نقطه شروع آنهاست که همان مهرماه است! اگر حتی یکی دو ماه از پلن این راهبردها جا بمانید، ادامه مسیر با آنها به سختی امکان‌پذیر است.

برای شروع از دی یا بهمن که حدود 3 ماهی از این راهبردها می‌گذرد، حکم پریدن‌ وسط یک مهمانی است بدون اینکه کسی را بشناسید. در این مواقع خودتان باید زمام امور را در دست بگیرید و مطابق با شرایط حال حاضرتان، به فکر یک راهبرد اصولی باشید. موارد زیادی را باید در طراحی این راهبرد در نظر بگیرید که یکی از آنها توجه به زمان و حذف یکسری از مباحث غیرضروری است.

مسلما چیدن‌ قطعات پازل راهبرد، زمان زیادی را از شما خواهد گرفت. با پرکردن‌ فرم زیر، می‌توانید این امر مهم را به مشاوران رتبه برتر رپیتیچ بسپارید تا با خاطری جمع، مسیر را ادامه دهید.

مرحله 3: تعیین میزان ساعت مطالعه هفتگی دروس

در برنامه ریزی صحیح کنکور چه به صورت یک ساله و چه کوتاه مدت، تعیین می‌شود که هر درسی را به چه میزانی باید بخوانید. در پاسخ به این سوال که «چگونه برای کنکور برنامه ریزی کنیم»، باید اول از همه از شرایط خود مطلع بشوید. بعد از آن مشخص می‌کنیم که در طی هفته، چند ساعت، برای یک درس خاص باید زمان بگذارید. اصلا کدام درس را باید کمتر و کدام را باید بیشتر خواند. در صورتی که میزان مطالعه هفتگی شما 45 ساعت باشد، آیا می‌دانید برای دروس زیست و ریاضی چند ساعت باید اختصاص بدهید؟

این قضیه را با در نظر گرفتن ضرایب دروس می‌تواند حل و فصل کرد.

ضرایب دروس کنکور

با توجه و دقت به ضرایب کنکور، می‌توان فهمید که یک درس خاص، چقدر در آزمون سراسری اهمیت دارد. برای درسی که ضریب بیشتری دارد، قطعا باید وقت و انرژی بیشتری گذاشت تا نتیجه کنکور بهتری را به دست آورد.

با توجه به اینکه دیگر از دروس عمومی در کنکور هیچ گونه تستی مطرح نمی‌شود، شما تنها باید به دروس اختصاصی بپردازید. نکته‌ای که وجود دارد، تاثیر معدل امتحانات نهایی بر روی آزمون سراسری است. هر کدام از دروس عمومی به صورت مستقیم روی نمره معدل تاثیرگذارند و نباید این قضیه را کم اهمیت بشمارید. مورد بعدی که درباره کنکور 1403 باید بدانید، حذف زیرگروه‌هاست. هر درس در آزمون سراسری برای هر رشته‌، تنها دارای یک ضریب است که در جداول پایین می‌توانید مشاهده کنید.

ضرایب دروس اختصاصی رشته ریاضی

رشته‌ ریاضی با داشتن‌ 3 درس تخصصی در کنکور، کمترین تعداد دروس را به خود اختصاص داده‌ است. ضرایب دروس رشته‌ ریاضی را در جدول پایین برای شما آورده‌ایم.

ضرایب دروس اختصاصی ریاضی

ضرایب دروس اختصاصی رشته تجربی

رشته‌ تجربی در آزمون سراسری، دارای 5 درس تخصصی است که در جدول زیر می‌توانید ضرایب آنها را مشاهده کنید.

ضرایب دروس اختصاصی تجربی

ضرایب دروس اختصاصی رشته انسانی

دروس تخصصی رشته‌ انسانی بیشترین تعداد را به نسبت سایر رشته‌های کنکور دارد. از این‌رو توجه به ضرایب آنها، اهمیت بسیاری دارد و در جدول پایین قابل مشاهده هستند.

ضرایب دروس اختصاصی انسانی

میزان اهمیت دروس عمومی در برنامه درسی کنکور

همان‌طور که مطلع هستید، سازمان سنجش دروس عمومی را از آزمون سراسری حذف کرده‌ است و ضریبی ندارند. با این حال برای قبولی در امتحانات نهایی، این دروس همچنان اهمیت خود را حفظ کرده‌اند. جدای آن، تاثیر معدل در کنکور بیش از پیش شده‌ که بخشی از آن به نمرات امتحان نهایی درس‌های عمومی مربوط می‌شود.

برای کنکور 1403 هر درس را چند ساعت بخوانیم؟

وقتی صحبت از میزان مطالعه برای هر درس به صورت اختصاصی می‌شود، بحث برنامه ریزی کنکور 1403 پررنگ‌تر می‌شود. علاوه بر این دانستیم که با توجه به ضریب هر درس، آن درس چقدر در آزمون سراسری اهمیت دارد. حالا می‌شود به این پرداخت که ساعات مطالعه هفتگی را چگونه بین دروس مختلف تقسیم کنیم. در این مورد هم باید از یک مثال فرضی کمک بگیریم تا قضیه برای‌تان قشنگ جا بیفتد.

ما در نظر می‌گیریم که شما یک دانش آموز تجربی با میانگین مطالعه روزانه 8-9 ساعت هستید و به دنبال برنامه ریزی کنکوری صحیح می‌گردید. در صورتی که ساعات مطالعه شما کمتر یا بیشتر از مثال است، می‌توانید با این آموزش همراه شوید و تغییرات را به راحتی برای خودتان اعمال کنید.

کل میزان مطالعه هفتگی در برنامه کنکوری

در ابتدای کار باید حتما 1 الی 2 ساعت از میزان زمان مطالعه را به دروس مدرسه و عمومی اختصاص بدهیم. با این حساب برای مطالعه دروس اختصاصی، چیزی حدود 7 ساعت زمان باقی می‌ماند. در مدل برنامه ریزی هفتگی، روز جمعه کلا به آزمون، تحلیل آن و جبران عقب ماندگی‌ها تعلق دارد. اگر از ابتدای روز شنبه تا پایان پنجشنبه شب را در نظر بگیریم، مجموعا 42 ساعت برای دروس تخصصی رشته خود زمان دارید.

چگونه 42 ساعت در هفته را بین دروس اختصاصی تقسیم کنیم؟

باز هم در این قضیه، پای ضرایب دروس اختصاصی در کنکور به بحث ما باز می‌شود. وقتی بدانیم که هر درس چه میزان اهمیتی در آزمون سراسری دارد، به سادگی می‌شود درصدی از 42 ساعت را برای مطالعه آن در نظر گرفت. در جداول بالا حتما دیدید که مجموع ضرایب رشته تجربی، عدد 36 می‌شود. با استفاده از فرمول زیر، به سادگی می‌توان ساعت مطالعه کلی هر درس را پیدا کرد.

حالا که می‌دانیم در طول هفته، قرار است هر درس را چند ساعت بخوانیم، می‌توانیم به مرحله بعدی مراجعه کنیم.

مرحله 4: چینش گام‌های مطالعاتی در برنامه ریزی کنکور

بهتر است دوباره به اول مقاله مراجعه و نمونه برنامه ریزی کنکور را ببینید. همان‌طور که مشاهده می‌کنید این برنامه، سلول‌های متفاوتی را در دل خود جای داده‌ است. هر گام مطالعاتی (سلول)، ساعت مطالعه را با جزییات مشخص نوشته‌ است. قرار است با توجه به ساعت مطالعه هفتگی، مشخص کنیم که برای هر درس اختصاصی، چند پارت را باید در نظر بگیریم.

برنامه ریزی پارت مطالعاتی زیست برای کنکور 1403

هر دانش آموز تجربی می‌داند که مهم‌ترین درس این رشته‌، زیست شناسی است. بنابراین پارت‌های مطالعاتی در نظر گرفته‌ شده‌ برای این درس، به هیچ وجه نباید کمتر از 2 ساعت باشند. با این حساب باید طوری برنامه ریزی بکنید که 14 ساعت در هفته بتوانید زیست بخوانید. در کمترین حالت باید 7 تا پارت 2 ساعته را به این درس اختصاص بدهید.

پارت مطالعاتی شیمی

از آنجا که باید 10 ساعت را به درس شیمی اختصاص بدهید، می‌توانید در 5 پارت دو ساعته آن را مطالعه بکنید.

پارت مطالعاتی ریاضی و فیزیک

هم درس ریاضی و هم درس فیزیک، باید در هفته به میزان 8 ساعت مطالعه بشوند. می‌توان 2 پارت دو ساعت و نیمی و 2 پارت یک ساعت و نیمی برای هرکدام از این دو درس اختصاص داد.

پارت مطالعاتی زمین شناسی

درس زمین شناسی در آزمون سراسری دارای ضریب 1 است. با این حساب، تنها یک پارت 1 ساعت و نیمی برای مطالعه آن کافیست.

پیش‌نویس جدول برنامه ریزی اولیه

باید تا اینجای کار تا حدود زیادی حساب کار دست‌تان آمده‌ باشد. با توجه به آمار و ارقام ذکرشده‌، باید جدولی مانند جدول زیر را پیش‌نویس بکنید. در این جدول پارت‌های مطالعاتی هر درس در هر روز و میزان ساعت مطالعه آن را واضح بنویسید.

پیش نویس جدول برنامه ریزی اولیه

مرحله 5: تعیین مباحث مورد مطالعه برای برنامه درسی کنکور

اگر به جدول نمونه برنامه ریزی کنکور دقت کرده‌ باشید، متوجه می‌شوید که مبحث به مبحث در آن به طور دقیق تعیین شده‌ است. شما باید بدانید که در هر پارت مطالعاتی، باید کدام مبحث از کدام درس را مورد مطالعه قرار دهید. شما باید برنامه راهبردی که در اختیارتان قرار گرفته‌ و یا خودتان طراحی کردید را روبه‌روی‌تان گذاشته‌ و با توجه به آن، جدول خود را تکمیل کنید.

فرض کنید که همگام با برنامه راهبردی قلمچی پیش می‌روید و دقیقا 2 هفته دیگر آزمون دارید. در بودجه بندی اشاره شده‌ است که باید فصل 1 و 2 زیست دهم را بخوانید. از طرف دیگر، هر هفته 6 پارت و به عبارت دیگر، 12 پارت مطالعاتی در دو هفته باید به زیست اختصاص بدهید. با این حساب فصل 1 و 2 زیست دهم را باید به 12 قسمت تقسیم بکنید. هر کدام از این 12 قسمت را باید در یک پارت مطالعاتی قرار دهید. دیدید؟ قضیه دقیقا به همین سادگی است، ولی مهم اجرا و عملی کردن آن است. برای باقی دروس نیز طبق همین فرمول پیش بروید.

نکات راهبرد برای تکمیل جدول پارت‌های مطالعاتی

در ابتدای سایت رپیتیچ، درباره راهبرد توضیح جامعی دادیم. خیلی از شماها ممکن است که نتوانید با برنامه‌های راهبردی قلمچی، ماز، خیلی سبز و … مسیر را ادامه بدهید. در این صورت باید برنامه راهبردی خودتان را بچینید. برای این منظور توجه به یکسری نکات ضروری است که اولین آن، تهیه یک چک لیست است.

نقش چک لیست در چیدن‌ راهبرد

تا اینجای سال تحصیلی، یک سری مطالب را خوانده‌اید و به یک سری دیگر از مطالب نرسیده‌اید. برای اینکه این امر مشخص شود و به مطالعه خود نظم ببخشید، تهیه چک لیست امری اجتناب‌ناپذیر است. با این کار هم اولویت‌های شما مشخص می‌شود و هم می‌توانید تغییرات دلخواه خود را در پارت‌های مطالعاتی اعمال کنید. در صورتی که فصلی را قبلا خوانده‌اید، دیگر نیازی نیست که زمان زیادی را به آن اختصاص بدهید. جدای آن اگر در مبحثی احساس ضعف زیادی می‌کنید، می‌توانید پارت‌های مطالعاتی بیشتری را برای آن در نظر بگیرید.

این چک لیست برای کسانی که تازه می‌خواهند خواندن درس برای کنکور را آغاز بکنند، سفید و خالی است. افرادی که در نیمه راه هستند، وضعیت دروس آنها در سه حالت زیر خلاصه می‌شود:

  • دروسی که خوب خوانده‌اند
  • دروسی که سرسری و ناقص مطالعه شده‌اند
  • دروسی که هنوز آنها را نخوانده‌اند.

نقش چک لیست در چیدن راهبرد

حتما حتما قبل از طراحی برنامه ریزی کنکوری، چک لیست‌تان را به شکل زیر آماده کنید:

اول از همه یک کاغذ بردارید و بالای آن، اینگونه بنویسید:

زیر این کاغذ باید فصل‌های هر درس را بنویسید. اینطوری متوجه می‌شوید که چند فصل را به صورت کامل خوانده‌اید و چند فصل را نخوانده‌اید یا ناقص مطالعه کرده‌اید.

اولویت بندی در نوشتن برنامه درسی برای کنکور

اولویت مرور دروس

اولویت اول در برنامه ریزی برای کنکور، با مرور فصل‌هایی است که آنها را کامل خوانده‌اید. مورد بعدی تکمیل کردن‌ فصولی است که قبلا آنها را به صورت ناقص مطالعه کرده‌اید. در این صورت حسابی خیال‌تان راحت می‌شود.

با درس‌هایی که نخوانده‌ایم، چکار کنیم؟

گفتیم که در تهیه چک لیست، درس‌هایی وجود دارند که اصلا فرصت نکرده‌ایم آنها را بخوانیم. تکلیف این موارد چیست؟ آیا باید کلا آنها را کنار بگذاریم و سراغ‌شان نرویم؟

به هیچ وجه اینگونه نیست!

در قدم به قدم برنامه مطالعاتی، باید اولویت‌ها را در نظر بگیرید و دروس خوانده‌نشده‌ اولویت اصلی ما نیستند. با این حال هیچ وقت به طور کامل قید آنها را نمی‌زنیم. اگر این فصل‌ها دارای مباحث مهم و پرتست باشند، باید به هر نحوی که شده‌ مطالعه آنها را در دستور کار قرار بدهید.

مطالعه فصول مهم در برنامه ریزی

تابع و مثلثات در درس ریاضی و فصول 5 و 6 زیست دوازدهم، از جمله فصل‌های مهم و پرسوال هستند. این نمونه برای دانش آموزان تجربی بود و طبیعی است که برای رشته‌های دیگر، بودجه بندی و اهمیت دروس متفاوت است.

تمام قضیه به نحوه مطالعه و تمرین و تکرار فصول و همچنین تست‌زنی از آنها در طول سال تحصیلی مرتبط است. در صورتی که فصل‌های مهم را تا به حال خوب خوانده‌اید و حسابی از آنها تست کار کرده‌اید، با یک هفته خواندن‌ راحت می‌توانید پرونده آنها را ببندید. اگر اصلا سروقت فصلی نرفته‌اید و تا کنکور هم زمان کمی دارید، بهتر است که کلا قید آن را بزنید و به سراغ باقی امور بروید.

نحوه برنامه ریزی رشته‌های انسانی و ریاضی برای کنکور

دانش آموزان سایر رشته‌ها نظیر انسانی و ریاضی، دقیقا می‌توانند طبق فرایند بالا عمل بکنند. ضریب دروس اختصاصی رشته خود را که می‌دانید و از آن مطلعید. در ابتدا باید ساعت مطالعه هفتگی هر درس را با توجه به ضریب آن تعیین کنید و بعد شروع به چیدن‌ پارت‌های مطالعاتی بکنید. پس از آن هم به ترتیب، باقی مراحل را انجام دهید.

در صورت نیاز به راهنمایی بیشتر، می‌توانید از مشاوران رتبه برتر رپیتیچ کمک بگیرید. قطعا تا اینجای کار متوجه شده‌اید که مقاله‌ای که در حال مطالعه آن هستید، صفر تا صد برنامه ریزی کنکور را به صورت رایگان دارد در اختیار شما می‌گذارد. توصیه می‌کنیم که خط به خط این مقاله را با حوصله بخوانید و نکات آن را اجرا کنید تا بتوانید در آزمون سراسری 1403، نتیجه خوبی را به دست بیاورید.

مرحله 6: اختصاص تست در برنامه ریزی کنکور

یکی از عناصر به شدت مهم و کاربردی در برنامه کنکور 1403، اختصاص تست و میزان آن است. در نمونه برنامه ریزی رایگان کنکور، در هر پارت مطالعاتی مشخص کرده‌ایم که برای هر مبحث باید چه تعداد تست بزنید. شما هم باید این مورد را در برنامه کنکور خود در نظر بگیرید. به طور کلی در فرایند برنامه ریزی آزمون سراسری، با 2 مدل تست آموزشی و زماندار مواجه هستیم.

تست آموزشی چیست؟

یک سری تست‌ها وجود دارند که دقیقا بعد از خواندن‌ درسنامه، باید اقدام به زدن آنها بکنید. این تست‌ها از نوع آموزشی هستند و با کمک آنها متوجه می‌شوید که کدام مباحث درسی بیشتر تست‌خیز هستند. تست‌های آموزشی دقیقا بخشی از فرایند آموزشی هستند و به هیچ وجه نباید از آنها غافل بشوید.

منابع تست آموزشی برای کنکور

در زمینه پیدا کردن‌ منابع تست آموزشی برای کنکور می‌شود گفت که کار راحتی را در پیش دارید. اکثر کتاب‌های موجود در بازار، بخشی به نام درسنامه دارند و بعد از آن، کلی تست آورده‌اند. پس از خواندن درسنامه‌ها باید بلافاصله تست‌ها را کار کنید تا روند آموزش شما شکل بگیرد. در این میان حواس‌تان باشد که تست‌هایی را که می‌زنید، حتما نشان‌دار کنید.

از کدام کتاب‌ها تست آموزشی کار کنیم؟

در قضیه خرید و انتخاب کتاب برای تمرین تست آموزشی، مهم‌ترین قضیه احساس راحتی و کمک به پیشرفت شماست. هر کتابی که تست‌هایش شما را به میزان تسلط 50 الی 60 درصد برساند، می‌تواند گزینه مناسبی باشد. احتمال اینکه یک دانش آموزتنها با استفاده از تست‌های آموزشی به درصد بالا در یک درس برسد، خیلی پایین است.

تست زمان‌دار یا سرعتی در برنامه ریزی کنکور

تست‌های سرعتی و یا به عبارت دیگر زمان‌دار، 2 مزیت خیلی مهم دارند. اولین کاربرد این مدل تست‌ها، تسهیل و کمک در مرور کردن‌ دروس است. کاربرد دیگر آنها این است که خود را در شرایط آزمون قرار می‌دهید. شما قبل از اینکه سر جلسه بروید، با استفاده از تست سرعتی، استرس خود را تا حدود زیادی از بین می‌برید.

شیوه استفاده از تست زمان‌دار

فرض کنید که فصل تابع ریاضی را قبلا مطالعه کرده‌اید و از آن 300 تست آموزشی نیز کار کرده‌اید. برای مرور این مبحث قبل از جلسه آزمون، بهترین راه زدن‌ تست زمان‌دار است. استفاده از تست زمان‌دار در برنامه مطالعاتی کنکوری، سه مزیت را در اختیار شما قرار می‌دهد. در کنار مرور مباحث، نقاط ضعف خود را متوجه و برای آزمون با آمادگی کامل حاضر می‌شوید.

روزی چند تست را باید در برنامه مطالعاتی لحاظ کنیم؟

در روزهای اول مطالعه، به دلیل عدم آشنایی و تازه‌کاربودن‌، نیازی نیست که مانور ویژه‌ای روی تعداد تست‌ها انجام بدهید. صرف اینکه قدم در این راه بگذارید، ستودنی است. به تناسب اینکه در مسیر جلوتر می‌روید، باید تعداد تست‌های خود را نیز افزایش بدهید. هنگام شروع دروسی مانند ریاضی و فیزیک، سعی کنید که تعداد تست‌های آموزشی‌تان، از 20 عدد کمتر نشود. هنگام دوران جمع‌بندی و مرور و زدن‌ تست‌های سرعتی، قاعده این است که در یک پارت از 40 تست کمتر نزنید.

با بالارفتن‌ تعداد تست‌ها، ناخودآگاه اعتماد به نفس‌تان زیاد می‌شود. این امر از تلاش‌ها و میزان تست‌زنی خودتان سرچشمه می‌گیرد. متوجه می‌شوید که از پس آن مبحث بر می‌آیید و به خود اطمینان پیدا می‌کنید. با این حال باید حواس‌تان باشد که این مسیر را نمی‌شود یک شبه پیمود و پله پله باید آن را طی کنید. ممکن است حتی در روز اول فقط 17 تا تست بزنید. هیچ اشکالی ندارد! روز بعد 20 تست بزنید و روز بعد از آن 23 عدد. اینگونه می‌بینید که تعداد تست‌های بیشتری را دارید کار می‌کنید.

مرحله 7: اهمیت مرور در برنامه ریزی برای کنکور

شما هرچقدر هم که درس یا مباحث جدید را بخوانید و از هیچ موضوعی نگذرید، وقتی برای آنها مرور در نظر نگیرید، عملا تلاش‌تان بی‌فایده است. توصیه می‌شود که وقتی چند فصل از هر درسی را خواندید و حدود 1 ماه و نیم از آن گذشت، حتما به مرور مباحث آن مشغول شوید.

مرور مباحث قبل از آزمون

اگر در آزمون آزمایشی خاصی شرکت می‌کنید، سعی کنید که تا 2 روز قبل از آزمون، تمامی مباحث را بخوانید و بعد از آن، به مرور آنها بپردازید. این مسئله به قدری حیاتی است که باید آن را در برنامه ریزی درسی خود لحاظ کنید.

با این حال باید گفت که این قضیه، دانش آموز به دانش آموز فرق می‌کند. بعضی از دانش آموزان ممکن است که مباحث درسی مورد نیاز آزمون را زودتر از سایرین تمام بکنند. این افراد باید باقی زمانی را که در اختیار دارند، به مرور و تست‌زنی سرعتی اختصاص بدهند. می‌شود گفت که چنین دانش آموزانی به بالاترین سطح از خواندن ‌کنکوری رسیده‌اند.

قبل از مطالعه، چه مدت را به مرور مباحث قبلی اختصاص دهیم؟

بهترین شیوه این است که یک ربع تا 20 دقیقه اول هر پارت درس خواندن‌ را، به مرور درس‌های قبلی اختصاص بدهید. این کار را به راحتی می‌توانید با استفاده از سامانه رپیدیو انجام دهید. اینگونه مدام در حال تکرار و مرور هستید و مشکل فراموشی شما برطرف می‌شود.

نقش رپیدیو در برنامه ریزی و مرور دروس

درسی تخصصی مانند زیست شناسی را در نظر بگیرید که یک فصل از آن را قبلا خوانده‌اید و حال می‌خواهید فصل جدیدی از آن را آغاز بکنید. احتمال قریب به یقین می‌گوییم که حتی اسم فصل یا گفتارهای آن را نیز به خاطر نخواهید آورد، چه برسد به زیرعنوان‌ها و مباحث گیاهی و جانوری! شما باید در یک ربع ابتدایی هر پارت کنکوری خواندن‌، دروس و سرفصل‌های قبلی را با استفاده از رپیدیو مرور بکنید.

استفاده از رپیدیو برای پیش‌خوانی، به طرز جالبی سرعت مطالعه شما را افزایش خواهد داد. مشاوران رتبه برتر، این روش را اکیدا برای کسانی که مشکل کندخوانی دارند، توصیه می‌کنند.

www.Rapidew.com

مرحله 8: آیا در برنامه ریزی کنکور، باید آزمون هم شرکت کنیم؟

با قطعیت صد در صدی، جواب این سوال، بله است! بدون آزمون اصلا نمی‌شود خودتان را محک بزنید و به نقاط ضعف و قوت خود پی ببرید. تا حد امکان سعی کنید که مطابق با برنامه راهبردی یک آزمون پیش بروید و جمعه‌ها را با آزمون و تحلیل آن سپری کنید. تا حالا فکر کردید که چگونه می‌شود برای هر کدام از آزمون‌های آزمایشی برنامه ریزی کرد؟

برنامه ریزی کنکور برای قلمچی و گاج

روال معمولی آزمون‌های قلمچی و گاج، به‌صورت هر دو هفته یکبار است. قلمچی در تلاش است که نقاط مرور زیادی را در برنامه بگنجاند، از همین‌رو حجم مباحث آزمون‌هایش سنگین است. کسانی که پایه خوبی ندارند و در دبیرستان روی دروس تسلط کافی ندارند، با این آزمون‌ها تا حدودی تحت فشار قرار می‌گیرند.

با این حال این نکته را در نظر بگیرید که فقط در ابتدا ممکن است روند این آزمون‌ها برای شما سخت باشد. با گذشت زمان و هماهنگی بیشتر با راهبرد، رفته رفته به تسلط کافی دست پیدا می‌کنید. توصیه می‌کنیم که در آزمون‌های اولیه قلمچی، وسواس به خرج نداده‌ و به فکر تمام کردن‌ تمام مباحث نباشید. در ابتدای راه می‌توانید یکسری مباحث کم اهمیت را کنار بگذارید و به مرور مباحثی که خوب خوانده‌اید بپردازید. از چهارشنبه قبل از آزمون هم باید امر مرور کردن را شروع بکنید. در کنار آن باید کلی تست زمان‌دار بزنید تا حسابی برای آزمون آماده بشوید.

برنامه ریزی برای سنجش و گزینه 2

نکته مثبتی که در آزمون‌های آزمایشی سنجش و گزینه 2 وجود دارد، فاصله‌های زمانی بیشتر آنها به نسبت قلمچی است. در این آزمون‌ها با خیال راحت می‌توانید به مطالعه تمام مباحث بپردازید. با این حال، نقاط بازگشتی و مرور کمتری نیز دارند. باید تمام تلاش خود را بکنید که پا به پای راهبردها پیش بروید و از خیر هیچ مبحثی نگذرید! در آزمون گزینه 2 و سنجش، در دو هفته اول کلک کلیه مباحث را بکنید. هفته آخر را هم به زدن‌ تست‌های زمان‌دار، مرور با سامانه رپیدیو و جمع‌بندی دروس اختصاص بدهید.

مرحله 9: لزوم نوشتن‌ برنامه در دفتر برنامه ریزی کنکور

به احتمال خیلی زیاد، نه تنها این جمله را شنیده‌اید؛ بلکه تاثیر آن را در زندگی خود نیز حس کرده‌اید:

«کمرنگ‌ترین جوهرها از قوی‌ترین حافظه‌ها ماندگارتر است.»

یادتان باشد که اگر چیزی را به‌صورت مکتوب ننویسید، شانس رسیدن‌ خود را به آن کاهش می‌دهید. امر برنامه ریزی نیز دقیقا به همین شکل است. شما موقع خواب بیایید و در ذهن خود، قوی‌ترین برنامه ممکن را بریزید. آفتاب نزده‌، خیلی از مواردی که تصمیم به اجرای آن داشتید را به دست فراموشی سپرده‌ و اصلا نمی‌توانید به اتمام برسانید. با نوشتن‌ و مکتوب کردن‌، در حقیقت یکی از اصول اولیه و مهم برنامه ریزی کنکور را اجرا می‌کنید.

استفاده از دفتر برنامه ریزی کنکور، کمک بسیار بزرگی در این زمینه به شما کمک می‌کند. در این دفتر باید به‌صورت روزانه دروس مورد مطالعه به همراه ساعت، میزان تست، تایم استراحت و … را درج بکنید.

در قسمتی از این دفتر، حتما گزارش کار روزانه خود را تکمیل و آن را به مشاور خود ارسال بکنید. آخر هر هفته میزان ساعات مطالعه خود را جمع بزنید و با هفته‌های قبلی مقایسه کنید. اینگونه رفته رفته به‌صورت ناخودآگاه ساعات مطالعه‌تان زیاد و در مسیر پیشرفت قرار می‌گیرید. می‌شود گفت که دفتر برنامه ریزی کنکور، برگ برنده شماست. دلیلش این است که خیلی‌ها از میزان اهمیت این نکته غافل هستند و از آن سرسری می‌گذرند.

لزوم نوشتن‌ برنامه در دفتر برنامه ریزی کنکور

مرحله 10: در نظر گرفتن‌ خواب و استراحت درون برنامه

آیا در شب قبل آزمون آزمایشی قید خواب خود را می‌زنید و یا پس از آن، تا خود فردا صبح می‌خوابید؟ آیا اصلا می‌دانید که میزان خواب کافی در سال کنکور باید چند ساعت باشد؟ با رپیتیچ همراه باشید تا نکات کلیدی خواب و استراحت با برنامه را به شما آموزش بدهیم.

خواب مورد نیاز در طول روز

خواب، دغدغه و نیازی است که هر انسانی بدون شک، به آن احتیاج دارد. ممکن است حتی دانش آموز کنکوری نسبت به شروع مطالعه از ساعت 7 صبح، گارد داشته‌ باشد. بیدار شدن‌ از خواب سخت است و وقتی محرکی مثل رفتن‌ به مدرسه نباشد، شاید بی‌خیال آن شویم. بچه‌ها ما خرس گریزلی نیستیم که اکثر سال رو توی خواب سپری کنیم. قدر زمان و جوانی را باید بدانید و برای تک تک روزهای آن برنامه بریزید.

اجرای بهترین برنامه ریزی کنکور با سحرخیزی

احتمالا خیلی اوقات شده‌ است که با خودتان گفته‌اید از فردا بالاخره صبح زود از خواب پا می‌شوم. مسئله اینجاست که این رویه ادامه‌دار نبوده‌ و نهایت دو سه روز فقط انگیزه انجام آن را داشته‌اید. از روز یا هفته بعد، دقیقا به‌صورت اتوماتیک به تنظیمات کارخانه برگشته‌اید! برای زود از خواب پاشدن‌ باید با روحیه و مصمم باشید. با تمرین و تکرار و به‌خاطر داشتن‌ یک برنامه‌ریزی کنکور عالی، می‌توانید به سحرخیزی دست پیدا کنید. در ادامه این تمرین را با همدیگر در سایت رپیتیچ یاد می‌گیریم.

نقش ساعت خواب در برنامه ریزی برای کنکور

از نکات مهم در برنامه ریزی برای کنکور، نحوه تنظیم ساعت بیولوژیک بدن یا در واقع، اصلاح الگوی خواب است. بچه‌ها، به هیچ وجه اهمیت استمرار را نادیده‌ نگیرید. فرض می‌کنیم که به طور معمول، هر روز ساعت 9 از خواب پا می‌شوید. این ساعت را در هفته اول، به 8 و نیم و یا یک ربع به 9 برسانید. در هفته بعد می‌توانید این مقدار را به 8 یا 8 و نیم کاهش بدهید. به مرور زمان در هفته‌های بعدی، می‌توانید به همین شیوه اصلاح ساعت خواب را اجرایی کنید. از همین طریق، زیر یک ماه، یک سحرخیز تمام عیار خواهید شد که خودش کنکور را به کامش می‌کند!

تمرین، تکرار و استمرار سه رکن اساسی در این زمینه هستند. سحرخیزی به سادگی جملاتی که در بالا خواندید نیست و واقعا باید برای آن تلاش بکنید.

بهترین زمان شروع مطالعه کنکوری روزانه

بهترین زمان شروع مطالعه کنکوری روزانه، در ساعت 7 صبح است. این مورد نه تنها برای درس خواندن‌، بلکه برای انجام کارهای روزانه نیز بهترین حالت است. به منظور اجرای درست این حالت، بهتر است که نیم ساعت زودتر از این تایم از خواب بیدار شوید تا برای ساعت 7 کاملا آماده‌ و قبراق باشید. با این حال این ساعت از یک دانش آموز تا دانش آموزی دیگر، می‌تواند متغیر باشد. اگر شخصی تازه از بهمن بخواهد برای کنکور برنامه ریزی بکند، خب مسلما چند ماهی از سایر داوطلبین عقب‌تر است. این فرد باید حداکثر ساعت 6 و یا حتی ساعت 5 شروع به درس خواندن‌ بکند. این مسیر را باید کاملا دقیق و طبق اصول و راهبردها طی بکند تا شانسی برای قبولی در دانشگاه‌های تاپ و رشته‌هایی مانند پزشکی را داشته‌ باشد.

کیفیت مطالعه در شب

اگر بنا بر این است که صبح زود و با انرژی از خواب پا شوید، باید حداکثر ساعت 12 شب بخوابید. بعضی از دانش آموزان می‌گویند که در ساعات شب، تمرکز و بهره‌وری بیشتری برای مطالعه دارند. از همین‌رو نمی‌توانند سحرخیز باشند. طبق تجربه می‌گوییم که این حرف‌ها فقط توجیه یک کار غلط و گول زدن‌ خود است. منشا آن به ترس از قضیه صبح زود از خواب بیدار شدن‌ برمی‌گردد.

باید واقعیت را قبول کنید و در راستای اصلاح ساعت بیولوژیک بدن‌تان قدم بردارید. درصد خیلی کمی از داوطلبین در هنگام شب، تمرکز بیشتری دارند. احتمال دارد که محیط زندگی و خانه این افراد در طول روز شلوغ باشد. هر چقدر هم ادعای زرنگی بکنید و همه را بپیچانید، در آخر نمی‌توانید سر خودتان را شیره بمالید. صادقانه حساب کتاب کنید که در کدام ساعات روز، بهترین بهره‌وری را دارید و تمرکز خود را روی آن بگذارید.

اهمیت استراحت ظهر

بین ساعت 1 و نیم ظهر تا 3 را بهتر است به استراحت اختصاص بدهید. در این صورت برای اجرای پارت‌های بعدی برنامه‌ای که برای کنکور ریخته‌اید، انرژی کافی خواهید داشت. استراحت را با پرش افکار و ول چرخیدن‌ در فضای مجازی اشتباه نگیرید. سوخت بدن‌ و مغزتان را با تغدیه درست حسابی تامین کنید و یا مقداری چرت بزنید. به همین سادگی برای باقی روز انرژی لازم را تامین کنید.

نکات مهم برنامه ریزی برای کنکور

تا اینجای کار چگونگی برنامه ریزی برای کنکور را یاد گرفتیم. در ادامه نکات مهمی را می‌آوریم که همیشه باید به آنها توجه کافی داشته‌ باشید.

دانش آموزها را می‌توان به طور کلی در 2 دسته تقسیم‌بندی کرد. دسته اول دانش آموزان پایه دوازدهمی هستند که به ناچار به مدرسه می‌روند. دانش آموزان دسته دوم، پشت کنکوری به حساب می‌آیند و حداقل یک بار با کنکور روبه‌رو شده‌اند.

1-برنامه ریزی کنکور 1403 مخصوص محصل‌ها

برنامه ریزی کنکور مخصوص محصل ها

محصل‌ها مسلما وقت بسیار کمی در طول روز برای اجرای برنامه ریزی کنکور دارند. پس به هیچ وجه نباید از برنامه راهبردی آزمون‌ها فاصله بگیرند. اگر جزو این دسته هستید، کاملا هماهنگ با برنامه راهبردی پیش بروید تا با آزمون‌ها خود را حسابی محک بزنید.

دقیقا اینجا باید دستور داد که :«انجام کارهای عجیب و غریب، ممنوع»! باید قدم به قدم به برنامه ریزی برای کنکور پایبند باشید تا روز به روز پیشرفت کنید.

دانش آموزان پایه دوازدهم به دلیل مدرسه رفتن‌، زمان محدودتری را دارند. بنابراین نمی‌رسند که کارهای گوناگونی را انجام دهند. از همین‌رو ما به این عزیزان چند توصیه مهم را گوشزد می‌کنیم:

مطالعه دروس در مدرسه

حتما و حتما باید از زنگ تفریح استفاده بهینه را بکنید. علاوه بر آن، در کلاس‌هایی که می‌بینید فایده‌ای ندارند نیز، دروس برنامه خود را بخوانید. به دلیل زمان کم، واقعا چاره دیگری وجود ندارد. می‌توانید درس‌های راحتی مانند قرابت را مطالعه بکنید و یا به مرور خلاصه‌ها بپردازید.

جدی گرفتن‌ تایم 5 صبح تا هنگام رفتن‌ به مدرسه

بی بروبرگرد باید این 1 سال را به خودتان سخت بگیرید. مسلما خیلی از دانش آموزان نمی‌توانند صبح زود از خواب بیدار شوند و این امر برای‌شان سخت است. شاید حتی این مسئله از کار در معدن برای خیلی‌ها سخت‌تر باشد. شما باید بدانید که بقیه به سرعت درس‌های‌شان را می‌خوانند و روز به روز برای رینگ کنکور بیشتر آماده‌ می‌شوند. پس اگر می‌خواهید در این رقابت نفس‌گیر برنده میدان باشید، باید سختی‌ها را به جان بخرید و برنامه منظمی برای کنکور بریزید.

میزان ساعت مطالعه در ایام مدرسه

سوال خیلی از بچه‌ها این است که چند ساعت باید درس بخوانیم؟ جواب این سوال کاملا به شخصیت، علایق و اهداف هر شخصی بستگی دارد. با این حال می‌توان گفت که زمان مناسب مطالعه در ایام مدرسه، حدود 5 تا 7 ساعت است. اشخاصی هم وجود دارند که با جدیت و پیگیری برنامه ریزی کنکور، توانسته‌اند بین 8 تا 9 ساعت مطالعه بکنند.

درس همان روز را در همان روز بخوانید

دانش آموزان دوازدهمی که به مدرسه می‌روند، باید یک نکته مهم را حتما رعایت بکنند. هر درسی را که معلم در مدرسه تدریس می‌کند، باید بلافاصله پس از به خانه آمدن‌، مطالعه بکنید. پس از آن هم، تست‌های همان مبحث را کار بکنید تا مطالب برای شما تثبیت بشود. در گام آخر هم می‌توانید به سراغ درس‌های پایه بروید.

2- برنامه ریزی برای پشت کنکوری ها

داوطلبین پشت کنکوری زمان و فرصت بیشتری را به نسبت دانش آموزان دوازدهمی دارند. پشت کنکوری‌ها باید تا موقع رسیدن‌ به ترازهای بالا، مو به مو برنامه راهبردی آزمون را اجرا بکنند.

تعهد به برنامه را باید تا زمانی که به تراز 6000 تا 6500 قلمچی برسید، انجام بدهید. بعد از این مرحله می‌توانید کمی از برنامه راهبردی فاصله بگیرید.

حالا دو تا مسئله مطرح می‌شود. اگر فکر می‌کنید که درس‌های قبلی را فراموش کرده‌اید، می‌توانید برگردید و آنها را مرور کنید. در صورت تسلط کامل به مباحث، می‌توانید از برنامه راهبردی جلو بزنید و یک آزمون بیشتر بخوانید و برایش آماده‌ شوید.

برنامه ریزی برای کنکور اردیبهشت

برنامه ریزی برای کنکور اردیبشهت

فرقی ندارد که بخواهید برای کنکور نوبت اردیبهشت آماده‌ بشوید و یا بخواهید در تیرماه کنکور بدهید. یک سری قواعد و اصول کلی بر آزمون سراسری حاکم است که مهم‌ترین آن رعایت برنامه ریزی درست برای درس خواندن‌ است. برای کنکور اردیبهشت، زمان کمتری در اختیار شما قرار دارد. این مورد می‌تواند به نفع پشت کنکوری‌ها و فارغ‌التحصیل‌ها باشد. محصل‌های دوازدهمی برای برنامه ریزی کنکور اردیبهشت باید به چند نکته توجه بکنند:

  • سطح علمی شما در چه حدی است؟
  • تا الان چه مقدار از مباحث را به‌صورت کنکوری مطالعه کرده‌اید و کاملا مطمئن هستید؟
  • آیا می‌توانید علاوه بر مدرسه، برای کنکور هم بخوانید؟
  • قبل از کنکور اردیبهشت مباحث مدرسه ممکن است تمام نشوند. آیا می‌توانید خودتان را برای آزمون سراسری آماده‌ بکنید؟
  • نکته آخر تاثیر دروس عمومی بر روی کنکور است؟ آیا می‌توانید معدل بالایی را در امتحانات نهایی به دست آورید؟

برنامه ریزی برای کنکور تیر

برنامه ریزی برای کنکور تیر

کنکور نوبت تیرماه، از سالیان قبل بوده‌ و حالا حالاها ادامه‌دار خواهد بود. برای داشتن‌ بهترین برنامه ریزی برای کنکور تیرماه، فقط باید همین مقاله را از اول دوباره بخوانید! همینقدر راه موفقیت و رتبه برتر شدن‌ را برای شما آسان کرده‌ایم!

در ادامه یک سری نکات اضافی را برای افزایش راندمان مطالعه و آمادگی کنکور ذکر می‌کنیم. حتما این موارد را هم با دقت بخوانید تا 100 درصد بتوانید به درصد 100 برسید! به عبارت دیگر آمادگی کسب آن را داشته‌ باشید.

افزایش ساعت مطالعه برای درس خواندن‌

ممکن است تا به حال، تجربه خواندن‌ درس به‌صورت مداوم و مرتب را نداشته‌ باشید. در این حالت نباید دست و پای خود را با برنامه ریزی درسی تایم بالا زنجیر کنید. باید درس خواندن‌ را با حجم و زمان کم شروع و به تدریج تایم آن را زیاد بکنید. اگر در اولین روز بیایید و 13 ساعت پشت هم درس بخوانید، قطعا مغزتان تسمه تایم پاره می‌کند! این مورد هیچ ربطی به داشتن‌ انگیزه بالا ندارد.

شروع مطالعه با 4 ساعت می‌تواند منطقی باشد. رفته‌ رفته‌ که موتورتان گرم شد، در طول مسیر می‌توانید خود را به 13 ساعت برسانید. با این فرمان، کم کم خود را برای مطالعه حداکثری آماده‌ می‌کنید، بدون اینکه متوجه فشاری روی خود بشوید.

تنوع مطالعاتی در برنامه درسی

دوستان به هیچ وجه شبیه تراکتور نخواهید که مطالب یک درس را در چند روز کاملا شخم بزنید. اینکه 3 روز کامل را فقط به مطالعه و تمرین شیمی یا ریاضی بپردازید، از اساس اشتباه است. داشتن‌ تنوع داخل برنامه درسی برای کنکور، چند دلیل مهم دارد:

  1. از خسته‌ و دلزده‌ شدن‌ شما جلوگیری می‌کند و راندمان برای آن تک درس پایین نمی‌آید.
  2. مرور همگام با مطالعه انجام می‌شود. شما قسمت قسمت دروس را پیش می‌برید و هردفعه، مرور ریزی روی قسمت‌های قبلی انجام می‌دهید.
  3. مراحل درست مطالعه طبق زمان‌بندی‌های علمی طی می‌شود. اینگونه یادگیری بهتر و ماندگارتر می‌شود.
  4. به‌صورت کلی در زمانی کمتر، حجم بیشتری را مطالعه می‌کنید و بازدهی بیشتری خواهید داشت.

برنامه درسی اختصاصی

هرکاری که بکنیم، در آخر مسیر پیشرفت هر شخص با شخص دیگر فرق می‌کند. دلیلش این است که رفتار و عادات هر فرد، منحصر به فرد و متفاوت است.

اینکه هم تو و هم دوستت بخواهید رتبه برتر بشوید، دلیلی بر آن نیست که باید یک مسیر را طی کنید. ممکن است دوستت نیاز داشته‌ باشد تا دروسش را بیشتر تشریحی بخواند. با این حال خودت شاید با تست‌های آموزشی بیشتر ارتباط برقرار بکنی.

یکی به این نیاز دارد که سرعت تست‌زنی خود را افزایش بدهد و از اینرو، باید تست زمان‌دار بزند. شخص دیگری ممکن است درس زیست را با سرعت بالایی بخواند و یاد بگیرد، ولی در ریاضی ضعیف باشد.

علاوه بر اینها دلایل متعدد دیگری نیز وجود دارند که بر لزوم داشتن‌ برنامه ریزی اختصاصی تاکید می‌کنند.

رضایت دانش آموزان از بهترین برنامه ریزی کنکور رپیتیچ

عکس‌ها به ترتیب نکمیل می‌شوند.

Pdf برنامه ریزی کنکور

دریافت pdf برنامه ریزی کنکور، امری است که نمی‌توان برای تمام افراد یک نسخه واحد پیچید. برنامه‌هایی که برای صدها نفر نوشته‌ شده‌، به هیچ وجه برای شخص شما طراحی نشده‌اند. این برنامه‌ها تضادهای زیادی با روش مطالعه و شرایط شما خواهند داشت. داشتن‌ برنامه کنکوری شخصی سازی شده‌ در سال‌های اخیر، بیش از حد اهمیت پیدا کرده‌ است. این قضیه برای موفقیت در آزمون سراسری، تبدیل به یک امر واجب شده‌ است. شما می‌توانید برای دریافت برنامه ریزی اختصاصی خودتان، از مشاوران رپیتیچ کمک بگیرید.

جدول برنامه ریزی کنکور 1403

تمام دروسی را که قرار است در یک روز بخوانید، می‌توانید در یک جدول برنامه ریزی کنکور یادداشت کنید. در این جدول جزییات متفاوتی از جمله موارد زیر را می‌توان در نظر گرفت:

  • ساعت مطالعه هر درس
  • تعداد تست
  • منبع مورد مطالعه

در پایان هر شب، یک گزارش کار از روند درس خواندن‌ خود با استفاده از این جدول بنویسید. مقایسه کنید که چقدر از برنامه ریزی درسی برای کنکور را توانسته‌اید به انجام برسانید.

پایان هفته را باید به بررسی تمام گزارش کارهای روزانه اختصاص بدهید. باید فرایند خود را در طول هفته ارزیابی و به چالش بکشید. نقاط ضعف خود را کشف و در هفته‌های بعدی، سعی در جبران آنها بکنید.

دانلود برنامه ریزی برای کنکور 1403

به جرات می‌گوییم که برنامه درسی برای کنکور، چیزی نیست که همه جا موجود باشد تا به راحتی آن را دانلود کنید. در اوایل مقاله گوشزد کردیم که حتما باید برنامه به صورت کامل شخصی باشد. یک برنامه شخصی سازی شده‌ باید با توجه به نقاط ضعف و قوت نوشته‌ شود. علاوه بر آن باید قابلیت تغییر و هماهنگی مدام، بر اساس شرایط را داشته‌ باشد.

پیشنهاد ما این است که به هیچ وجه دنبال دانلود برنامه ریزی رایگان کنکور آماده‌ نباشید. چنین چیزی برای همه به صورت کلی نوشته‌ شده‌ و نمی‌تواند مناسب شما باشد. به جای آن با توجه به موارد بالا و قدم به قدم، یک برنامه کنکوری اختصاصی برای خودتان بریزید.

مطالب مرتبط:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *