روش تست زنی فیزیک برای کنکور

روش تست زنی فیزیک

تست زنی فیزیک برای کنکور روش و قاعده‌هایی دارد که بدون رعایت آنها، نتیجه خوبی حاصل نمی‌شود. اگر مقاله روش اختصاصی مطالعه فیزیک را خوانده باشید، می‌دانید که تا قبل از اینکه به زدن تست برسید، چه مراحلی را باید طی کنید. چنانچه از مراحل آگاهی کافی ندارید، می‌توانید به آن مقاله رجوع و شیوه و ترتیب درست را یاد بگیرید.

قضیه به این سادگی نیست که بگویید یک آموزش را دیدید و از اینجا به بعد دیگر هیچ کاری ندارد. بچه‌ها اگر مقاله روش مطالعه فیزیک را بخوانید، متوجه می‌شوید که تست زنی تنها بخشی از این مسیر پر پیچ و خم است. شما دفعات اول طوری باید تست بزنید که بتوانید از آنها در مراحل دیگر هم استفاده بکنید. از این مراحل می‌توانیم رفع اشکال، خلاصه نویسی و مرور، آزمون و تحلیل آزمون را نام ببریم.

برای آشنایی با نحوه زدن‌ تست سایر دروس، پست‌های زیر را بخوانید :

روش تست زنی ریاضی

روش تست زنی زیست

روش تست زنی شیمی

من شهاب نصیری مولف و مدرس فیزیک رپیتیچ، قرار است روش اصولی تست زنی این درس برای کنکور را به شما آموزش بدهم. تک تک نکات و مراحلی که در ادامه خواهید خواند را به شخصه دانش آموزان من انجام داده‌اند و توانسته‌اند رتبه‌های خوبی کسب کنند.

روش تست زنی فیزیک برای کنکور

بعضی از مراحل زدن تست فیزیک را احتمالا تا الان نیز انجام نداده‌اید. اشکالی ندارد چون در ادامه روش‌های اصولی تست زنی این درس را یاد می‌گیریم.

یادگیری فعال در سر کلاس

بچه‌ها باید سر کلاس تمام و کمال حواس‌تان به استاد باشد تا اول از همه بتوانید مبحث را یاد بگیرید. شما به عنوان یک دانش آموز کنکوری سر کلاس باید یکسری کارها را انجام بدهید. کلاس ممکن است حضوری و یا مجازی باشد. خود من در تدریس‌هایم اول تست را تحلیل کرده‌ و بعد آن را درس می‌دهم. بعد از آن به سراغ خود تست و حل آن می‌روم. شمای دانش آموز وقتی استاد نکته‌ای را می‌گوید باید برای خودتان یادداشت کنید. قبل از اینکه کلاس و استاد بخواهند تست را حل کنند، خودتان یکبار آن را حل بکنید.

اگر تستی را بلدید و فکر می‌کنید که دارد زمانتان را می‌گیرد، ویدیو را روی ضربدر 2 بگذارید. اینگونه هم برایتان مرور می‌شود و هم در ذهنتان تثبیت می‌شود. اگر هم بلد نیستید، چندبار ویدیو را از اول نگاه کرده و سعی کنید که اشکال‌تان را برطرف کنید. اگر بعد از چندبار تلاش اشکال‌تان رفع نشد، مشکلتان را جایی یادداشت کرده و حتما به فکر رفع آن باشید. ممکن است دقیقا همان سوال، سوال به شدت مهمی باشد.

تست‌ها را فقط به چشم اینکه باید حلش کنید تا خیال‌تان راحت شود نگاه نکنید. دقیق و مو به مو تمام نکات و زیر و بم آن را دربیاورید. شاید تستی شبیه به همین تست بدهند ولی خواسته‌های سوال فرق بکند. اینها مواردی هستند که همه بلدند ولی هیچکس همیشه تمام آنها را رعایت نمی‌کند. موفقیت یعنی اینکه از انجام و تکرار کارهای ساده خسته نشوید.

حال قبل از اینکه به سراغ تست‌زنی بروید، باید مطالعه درست و خلاصه نویسی را به بهترین شکل انجام بدهید. تست‌ها را به دو شکل آموزشی و زماندار می‌توانید بزنید که در ادامه به توضیح آنها خواهیم پرداخت.

انتخاب منبع مناسب تست زنی فیزیک

شاید با خودتان بگویید که الان درباره انواع تست‌ها صحبت شد و قرار بود آنها را توضیح بدهم. عجله نکنید. انتخاب منبع مناسب موضوعی است که می‌تواند به شدت روی کیفیت تست زنی و یادگیری شما اثر بگذارد. شما یکسری ویژگی‌ها نظیر سطح علمی دارید که ممکن است قوی، ضعیف و یا متوسط باشد. بنابراین منبع را باید متناسب با سطح و ویژگی‌های خودتان انتخاب بکنید.

دانش آموزی که می‌خواهد از زیر صفر و یا صفر شروع کند، منبعی که می‌خواهد انتخاب کند باید متناسب با شرایطش باشد. دانش آموز قوی که بسیازی از سوالات را تمرین کرده و بلد است باید سراغ منبعی برود که او را به درصدهای بالاتر برساند. در مقاله منابع فیزیک به طور مفصل در این باره توضیح داده‌ایم.

تست آموزشی

بچه‌ها قبل از اینکه به سراغ خواندن بقیه مقاله بروید، باید بدانید که انجام بارها و بارها تمرین لازم و ضروری است. به عبارت دیگر، یادگیری بدون حل تمرین و حل تست اتفاق نمی‌افتد. اگر این کار را نکنید و یادگیری‌تان هم اوکی باشد و تمرین هم حل نکنید و بروید سر آزمون، بدون شک خیلی از تست‌ها را درک نخواهید کرد. در همه درس‌ها، حتی ورزش و رانندگی هم باید تمرین‌های زیادی انجام بدهید تا در آنها خفن شوید.

هنگام زدن تست آموزشی نگران این نباشید که ممکن است اشتباه بکنید. اتفاقا در این مرحله هیچ ایرادی ندارد که دچار اشتباه بشوید. ما تست آموزشی می‌زنیم که اشتباه کنیم و با آنها روبرو شویم. بعد آنها را برطرف کنیم تا در مراحل بعدی دیگر تکرارشان نکنیم. اگر در تست آموزشی نتوانستید از 10 سوال 8 تای آنها را جواب بدهید لازم نیست که خودتان را سرزنش کنید.

اگر می‌بینید که اشکالی دارید، اول از همه بروید و یادگیری خود را درست کنید. مرور انجام بدهید و خلاصه‌های خود را نگاه کنید. روی تک به تک تست‌ها مکث کنید و زمان بگذارید. ببینید اگر این مدل سوال بود باید چه کاری را انجام بدهید. به عبارت دیگر باید سوالات را نیپ شناسی بکنید که در فیزیک به شدت مهم است. سوالات را دسته‌بندی کنید و نکات آنها را حتی در خلاصه‌های خود بنویسید.

درست است که این کارها سخت و زمانبر است، ولی با انجام دادن‌ آنها به درصد بالایی که می‌خواهید می‌توانید برسید.

روش رفع اشکال در تست زنی فیزیک

حالا که تست آموزشی را زده‌ایم و کارهای گفته‌ شده‌ را انجام داده‌ایم، مسلما به یکسری اشکالات بر می‌خوریم. هرکسی ممکن است در یک زمینه‌ای اشکال داشته‌ باشد که باید آن را رفع کند. دقیقا تستی که مشکل دارید ممکن است در کنکور بیاید.

رفع اشکال‌ها را باید در همان لحظه انجام بدهید تا روی هم تلنبار نشوند. در مقاله روش مطالعه فیزیک مفصل‌تر موضوع رفع اشکال را توضیح داده‌ایم.

تست زماندار

بعد از رفع اشکال، نوبت زدن‌ تست زماندار است. من دانش آموز بعد از زدن تست آموزشی و انجام مراحل گفته‌ شده‌، تست‌ها را باید در قالب زمان بزنم. بچه‌ها این سبک تست‌زنی برای سنجش سطح علمی و دانش شما نیست. بسیازی از دانش آموزان هستند که اتفاقا نمره تشریحی فیزیک آنها ممکن است 20 شود. با این حال، وقتی به زدن‌ تست می‌رسند، دچار استرس می‌شوند و نمی‌توانند به درستی به آنها پاسخ بدهند. آنها می‌گویند که ما در تست ضعیفیم. خب دلیلش چیست؟

ما نمی‌گوییم که این افراد بی سواد هستند؛ آقا سواد را دارند و دمشان هم گرم که خوب یاد گرفته‌اند. برای زدن‌ تست ما باید تیز عمل کنیم و سوالات را در زمان مختص به آنها بزنیم. شاید اگر سوالات کنکور را به شما بدهند و بگویند به عنوان تکلیف حل کنید و بیاورید، درصدهای بالایی را هم کسب کنید. با این حال، قضیه اصلی مدیریت زمان و نحوه کنترل استرس است.

این نکته را هم درنظر بگیرید که در روز کنکور، علاوه بر فیزیک، باید تست بقیه دروس را هم بزنید. شما باید شرایط کنکور و زمان و استرس آن را در خانه برای خود پیاده کنید و مدام تمرین و تکرار کنید. تمرین فقط این نیست که پشت سر هم تست بزنید. مدیریت زمان و هنر کنترل آن، مهم‌ترین تمرین این بخش است.

چگونه تست زماندار بزنیم؟

برای زدن‌ تست زماندار باید از قواعد و اصول آن پیروی کنید. به عنوان مثال انتخاب می‌کنید که 20 تست فیزیک را از یک مبحث بزنید. می‌خواهید این 20 تست را در 27 دقیقه جواب بدهید. قرار نیست از همان اول اول تست‌ها را در تایم استاندارد بزنید. پله پله باید به پیش بروید. برای هر سوال بر فرض به خودتان 3 دقیقه وقت بدهید.

مدتی که اینکار را انجام بدهید، زمان بندی شما بهتر می‌شود. حالا آنقدری توانایی به دست آورده‌اید که هر تست را در دو دقیقه پاسخ بدهید. به عبارت دیگر 20 تست را در 40 دقیقه می‌زنید. با یکی دو روز مسلما نمی‌توانید زمان پاسخگویی را پایین بیاورید و باید مدام تمرین و تکرار کنید.

شما باید هنر مدیریت زمان را در طول مسیر کسب بکنید. یک داروساز و پزشک موفق علاوه بر دانش خود، دارای قدرت مدیریت نیز هست. او باید از پس موارد زیادی بر بیاید و آنها را مدیریت بکند. این بحث به نوعی تمرین آینده برای زندگی است.

بچه‌ها همانطور که گفتم شما با درس‌های دیگر نظیر شیمی، زیست و ریاضی هم در روز آزمون مواجه هستید. انواع تست و نحوه آمادگی برای هر کدام را هم که تا اینجا به شما گفتم و یاد گرفتید. خیلی‌ها را دیده‌ام که تنها به دو درس خود اهمیت داده‌اند و از زمان باقی درس‌ها به این دو درس اختصاص داده‌اند. به هیچ وجه این کار را انجام ندهید. قوانین آزمون دادن و مدیریت زمان را حتما درنظر داشته‌ باشید. وقتی درصد بالای فیزیک شما زیباست و به چشم می‌آید که درصد شما در سایر دروس نیز بالا باشد.

مطالب مرتبط:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *