روش تست زنی زیست برای کنکور

روش تست زنی زیست

قبل از اینکه سراغ روش تست زنی زیست برای کنکور بروید، باید پیش خوانی با کتاب و آموزش را به خوبی انجام داده باشید. اکثر بچه ها فکر می‌کنند که روش صحیح زدن تست زیست را بلدند و کتاب تست را باز می‌کنند و شروع به پاسخ دادن آنها می کنند. اگر هم بلد نبودند به سراع خواندن پاسخنامه می روند. بچه ها تست زدن نکات بسیار مهمی دارد. نکات علمی آن که چه شکلی تست خود را باید بخوانیم، سر جای خودش. نکات دیگری دارد که چه شکلی باید بارهای اول تست های خود را برای بقیه مراحل بخوانیم. از این مراحل می شود به رفع اشکال، خلاصه نویسی و مرور، آزمون و تحلیل آزمون اشاره کرد که در روش مطالعه زیست مفصل توضیح داده‌ایم.

برای آشنایی با نحوه زدن‌ تست سایر دروس، پست‌های زیر را بخوانید :

روش تست زنی ریاضی

روش تست زنی شیمی

روش تست زنی فیزیک

بچه ها شما منبع کتابتان، منبع آموزشتان و منبع تست تان، منابعی هستند که برای خلاصه نویسی و مرور باید به آنها رجوع و استفاده کنید. اگر بار اول اینها را پرت و پلا بخوانید و درست دسته بندی نکنید، برای استفاده مجدد غیرممکن می‌شوند. برای انتخاب درست، می‌توانید به مقاله منابع زیست مراجعه کنید.

در ادامه قرار است که مرحله مهم و حیاتی «تمرین و تست زیست» را با همدیگر در این مقاله از سایت رپیتیچ بررسی کنیم.

روش تست زنی زیست برای کنکور

روش های حل و تکنیک های زدن تست درس زیست در کنکور، متنوع و در بعضی موارد پیچیده است. اگر از شیوه های دیگر خسته شدید یا با آنها ارتباطی برقرار نکردید، حتما تا انتهای این مقاله آموزشی با رپیتیچ همراه باشید.

انتخاب منبع مناسب تست زنی

اولین مرحله‌ای که در تمرین و تست اهمیت حیاتی دارد، انتخاب منبع مناسب است. لزوما سخت ترین منبع موجود در بازار، نمی تواند گزینه مناسبی برای شما باشد. شما باید با توجه به سطح خودتان، منبع خوبی برای زیست پیدا کنید. منبعی که تعداد غلط های شما در آن از 10 سوال، بیشتر از 7 سوال باشد، برای شما مناسب نیست. اگر تعداد غلط های شما کمتر از 3 عدد نیز باشد، به دردتان نمی خورد.

بچه ها می ترسند که تست زیست بترسند. یا دوباره به سراغ دیدن آموزش می روند و یا مجدد کتاب را می خوانند. از تست زدن و پاسخ های اشتباه نترسید. اشتباه کردن کاملا مجاز است و هیچ ایرادی ندارد. شما باید الان اشتباه کنید تا سر جلسه پاسخ غلط نزنید. با اشتباه زدن هاست که یادگیری از منبع اتفاق می افتد. با تمرین کردن است که آموزش می بینید. اگر کتاب تست خود من را ببینید، کنار تستهای اشتباه تیک قرمز می زدم. بعضی از تست های من، 3 عدد تیک قرمز داشتند. یعنی در بار اول، بار دوم و بار سوم همچنان این تست را غلط می زدم. گاهی پیش می آید که نکته ای را سخت یاد می گیرید. با این حال انقدر باید تمرین کنید تا آن نکته ملکه ذهن‌تان شود.

تست آموزشی و آزمایشی

در کل دو مدل تست آموزشی و آزمایشی وجود دارد. در مرحله سوم مطالعه و خواندن زیست، باید روش تست زنی آموزشی زیست را در پیش بگیرید. تست های آزمایشی مربوط به قسمت آزمون هستند. در ادامه یک تست را برای نمونه با همدیگر تمرین می‌کنیم.

نمونه تست آموزشی زیست کنکور

اول از همه تست را بلند می خوانیم و می بینیم که گزینه صحیح را از ما می خواهد. حرف «ص» را کتار سوال می نویسیم تا حواس مان باشد. معمولا کتاب تست ها را باید در طول سال تحصیلی و به ویژه در دوران مرور چندبار استفاده کرد. برای همین داخل کتاب، نباید صفحات را خط خطی و شلوغ کرد. بهتر است یک کاغذ بردارید و روی صفجه کتاب قرار دهید. بالای کاغذ، حرف «ص» را که در ابتدا گفتیم می نویسیم. اگر سر جلسه آزمون باشید و یا کتابی را که از روی آن تست می زنید مشکلی ندارید، می توانید داخل خود صفحات علامت گذاری را انجام دهید.

«بخشی از خون یک فرد سالم که پس از وارد کردن خون به لوله آزمایش و سانتریفیوژ کردن، در … لوله قرار می گیرد، قطعا …»

در این سوال، اولین مورد مهم قطعا است که زیرش خط می کشیم و فرد سالم دومین مورد است. بالا پایین هم در گزینه ها مشخص است که با مداد می توانید یک خط نازک بکشید.

رنگ بندی تست ها بر اساس جواب صحیح و غلط و یا بلد نبودن آنها

گزینه ها را تک به تک می خوانیم و درست، غلط بودن و یا شک داشتن در آنها را روی کاغذ می آوریم. گزینه 3 را که شک داشتیم را مجدد می خوانیم. از آنجا که گزینه های دیگر را بررسی کرده ایم، اینجا متوجه می شویم که گزینه صحیح، همان گزینه 3 است. این در صورتی است که تست را بلد باشید.

در مواردی که تست را بلد نباشید و نتوانید حل کنید، راه حل چیست؟ باید سراغ متن کتابی که پیش خوانی کرده اید، بروید. کنار تست حتما باید قبلش تیک قرمز بزنید. با توجه به متن کتاب باید بتوانید جواب سوال را به دست آورید. اگر توانستید که خیلی خوب است و بعد باید پاسخنامه را نگاه کنید. اگر هم به جواب نرسیدید که باید پاسخنامه را حسابی و مفصل بخوانید. شما اگر می توانستید تست را همان اول کار حل کنید، کنارش تیک سبز می‌زدید. تستی که وجود داشت برای من ساده بود و توانستم حلش کنم.

تست های با رنگ آبی

ممکن است شما توانسته باشید تست را حل کنید؛ ولی در کنار آن، بگویید که نکته خفنی داشت و تست جانداری بود. این تست ممکن است به درد دوران جمع بندی شما بخورد. شاید هم بگویید چون مبحث را تازه خوانده‌اید، توانسته اید آن را حل بکنید. کنار این گونه تست‌ها، باید تیک آبی بزنید.

چه درست جواب داده باشید و چه غلط، نوبت آن است که به سراغ پاسخنامه بروید. پاسخنامه را چگونه باید بخوانیم؟

شیوه خواندن پاسخنامه تست‌ها

اول از همه باید پاسخنامه را به‌صورت مفصل بخوانید. اگر تستی بود که صحیح حل کرده بودید، پاسخنامه را سریع بخوانید و در صورت داشتن نکته، با مداد یا خودکار رنگ تیره زیر آن خط بکشید. بعضی مواقع اول کار وقتی نکته ای را می خوانید شاید بگویید که خیلی خفن است. در این هنگام ممکن است که زیر آن هایلایت صورتی بکشید. بعد هنگام مرور، می بینید که نصف کتاب هایلایت صورتی شده است!

اگر جواب تست غلط بود، باید مو به مو پاسخنامه را مورد بررسی قرار بدهید. بعد از آن نکات مهم را زیرشان با مداد خط می کشید. همینها را بعدا باید مرور بکنید. شما در راهبردتان، یک بازه ای (ساعت یا روز خاص) برای مرور دارید. مثلا می گویید که پنجشنبه این هفته قرار است مطالب خوانده شده در طول هفته را مرور کنید. شاید هم دو هفته یک‌بار آزمون شرکت می کنید و قبل از آزمون، باید مطالبی را که خوانده اید، مرور بکنید.

مرور پاسخنامه و تست ها با هایلایت

یکی از منابع مرور، همین تست‌هایی که در روش تست زنی زیست زده اید و پاسخنامه های آنهاست. اگر قرار است مرور کنید و پاسخنامه تست را بخوانید، هایلایت زرد برمیدارید. حالا نکات را می خوانیم و مواردی که هنوز برای ما مهم است و یا فراموش کرده‌ایم، هایلایت زرد می کشیم. اینکار در آزمونهای جمع بندی و راهبردها، به درد مرور سریع میخورد.

به عبارت دیگر، هایلایت های رنگی را می شود به مثابه کمدی از نکات درنظر گرفت. طبقه پایین، کل نکاتی هستند که در ابتدا برای شما مهم بوده‌اند. بعد از یک بار مرور، تعدادی از آنها را که مهمتر هستند، در طبقه بالاتر قرار می دهیم. دفعه دوم، از بین این نکات، مهم ترین ها را جدا کرده و به طبقه بعدی می بریم. هرچقدر بالاتر می رویم، نکات شما ارزشمندتر می شوند. ارزشمندتر شدن یعنی شما نکات کم و مهمی در اختیار دارید که قبل از کنکور، مروری حرفه ای را با آنها می توانید انجام دهید.

اینکه ده تا ماژیک هایلایت بردارید و هر کلمه را یک رنگی بکنید، هیچ جذابیتی ندارد. جذابیت زمانی به وجود می‌آید که هر رنگ هایلایت، برای شما یک معنای جداگانه و مهم داشته باشد.

شیوه هایلایت کردن اصولی تست های درس زیست

شما در هنگام مرور و جمع بندی، تست هایی در اختیار دارید که یا به آنها درست جواب داده‌اید و یا غلط و بدون پاسخ. یکی از روش های سریع مرور، مرور پاسخنامه است. در هایلایت کردن، اول با مداد، بعدا هایلایت زرد و در مراحل بعدی از رنگهای دیگر نظیر صورتی و نارنجی می توانید استفاده کنید. این امر به شما در داشتن دسته بندی کمک شایانی می کند.

مواردی را که در پاسخنامه مشخص کرده‌اید، نزدیک کنکور خیلی به کار می آیند. مرور با استفاده از تست نمی تواند هرشب اتفاق بیفتد. آخر هفته ها که برنامه مرور خاصی دارید و یا دو هفته یکبار در برنامه راهبردی پلن مرور دارید، مرور با تست به کمک شما می آید. وقتی با تست می خواهید مرور کنید، اول باید قسمتی را که می خواهید بخوانید، تعدادی تست نشان دار از آن بزنید.

با توجه به کتاب درسی باید در این قسمت رفع اشکال نیز انجام بدهید. بعد باید تست های بیشتری از قسمت هایی که اشکال داشتید و یا سخت بودند، بزنید. با توجه به زمان و مبحثی که می خوانید، تست ها را می شود برای تمرین تعیین کنید. اگر در مبحثی خیلی خوب هستید، فقط زدن تست های قرمز کافی هستند. چنانچه در مبحثی ایراد زیاد داشتید، اولویت شما با زدن تست های آبی است. کسانی که زمان لازم و کافی را دارا هستند، می توانند هم تست‌های آبی را کار کنند و هم تست‌های قرمز درس زیست شناسی را بزنند.

دیدیم که تست زنی درس زیست به روش صحیح، هم در «تمرین و تست» و هم در مرحله «خلاصه نویسی و مرور» به کار می‌رود. امید است که با تکنیک های آموزش داده شده در این مقاله، بیشترین تعداد سوالات زیست کنکور را درست پاسخ بدهید.

مطالب مرتبط:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *