روش تست زنی ریاضی برای کنکور

روش تست زنی ریاضی

 

تست زنی ریاضی برای کنکور، روش و اصولی دارد که با رعایت آنها نتیجه بهتری به دست می‌آید. قبل از هرچیز، باید پیش خوانی با کتاب درسی و آموزش را به‌طور کامل انجام بدهید. شاید فکر کنید که روش صحیح زدن تست ریاضی را بلد هستید. همین طوری بدون برنامه کتاب تست را برمی‌دارید و سعی می کنید که سوال‌ها را جواب بدهید. هرکدام هم که بلد نبودید، فی‌الفور به سراغ دیدن جواب از روی پاسخنامه می‌روید. بگذارید همین اول کار تکلیف‌تان را مشخص کنم. بدون دانستن‌ نکات و ریزه‌کاری‌ها، نمی‌توانید از پس تست‌ها بربیایید.

نکات علمی آن که چه شکلی تست خود را باید بخوانیم، سر جای خودش. نکات دیگری دارد که چه شکلی باید بارهای اول تست های خود را برای بقیه مراحل بخوانیم. از این مراحل می شود به رفع اشکال، خلاصه نویسی و مرور، آزمون و تحلیل آزمون اشاره کرد.

برای آشنایی با نحوه زدن‌ تست سایر دروس، پست‌های زیر را بخوانید :

روش تست زنی زیست

روش تست زنی شیمی

روش تست زنی فیزیک

بدون منبع کتاب، منبع آموزش و منبع تست، نمی‌توانید وارد خلاصه نویسی و مرور شوید. مهم‌ترین شرط ورود به این مرحله، استفاده درست از تمامی منابع ریاضی به‌ویژه منبع تست است. انتخاب منبع غلط، عدم دسته بندی و پرت و پلا خوانی، آنها را برای استفاده مجدد غیرممکن می‌سازد.

در ادامه قرار است که مرحله مهم و حیاتی «تمرین و تست ریاضی» را با همدیگر در این مقاله از سایت رپیتیچ بررسی کنیم.

روش تست زنی ریاضی برای کنکور

تست زنی ریاضی اصول و نکاتی دارد که در صورت رعایت آنها، می‌توان در کنکور موفق شد. یکی از مراحل اولیه قبل از تست زنی، پیش خوانی جزوه دبیر قبل از کلاس است. قضیه به همینجا ختم نمی‌شود. شما بعد از کلاس هم باید تمرین و تکالیف دبیر را انجام بدهید. اینگونه می‌توانید با مبحث ریاضی تدریس شده، تا حدودی آشنا شوید. همه اینها مقدماتی برای این است که آمادگی کافی برای زدن تست درس ریاضی را کسب کنید.

3 مدل رایج زدن تست ریاضی

3 مدل رایج زدن تست ریاضی

برای اینکه شروع به زدن تست ریاضی بکنیم، بهتر است که با انواع روش‌های آن آشنا شویم. ما 3 مدل تست زنی آموزشی، شبه زماندار و زماندار داریم که در ادامه به بررسی هرکدام از آنها می‌پردازیم.

روش تست زنی آموزشی ریاضی

تست‌های آموزشی یک تعداد تست هستند که یا در درسنامه کتاب کمک درسی و یا در جزوه دبیر آمده اند. شما آنها را بدون دفت به زمان و دانه به دانه با خیال راحت حل می کنید و با جواب کتاب چک می کنید. تست آموزشی صرفا برای این است که ترس تان نسبت به یک مبحث خاص بریزد. شما مثل نوزادی هستید که الان می خواهد راه گرفتن را یاد بگیرد. در مرحله اول باید شخصی دست او را بگیرد و تاتی تاتی کند. تاتی تانی کردن همان زدن تست آموزشی است.

شما باید یاد بگیرید که چگونه دست به قلم شوید، مانند نوزادی که یاد می گیرد چطور پایش را روی زمین بگذارد و قدم بردارد.

تست شبه زماندار

نوزاد بعد از تاتی تاتی کردن و شما بعد از زدن تست آموزشی شروع به راه رفتن می کنید. راه رفتن می شود زدن تست شبه زماندار. دقت کنید که هنوز به دویدن نرسیده‌ایم. برای من فعلا اینکه مدت زمان حل تست تان باید یک دقیقه و 30 ثانیه باشد، مهم نیست. با این حال، در این مرحله دیگر نباید خارج از گود عمل کنید. اینجوری نشود که یک تست را در 10 دقیقه حل کنید. محدودیت برای خودتان اعمال کنید. این محدودیت باید منطقی و معقول باشد.

هنگام زدن تست شبه زماندار، نباید تکی تکی سوال حل کنید. باید بسته های 5 تایی درست کنید. به خودتان بگویید که سوال 1 تا 5 را حل می کنید و بعد از آن به 6 تا 10 پاسخ می دهید. 5 تا 5 تا تست ها را بسته بندی کنید. هر 5 تست را در 15 دقیقه حل بکنید. به عبارت دیگر هر 1 تست را در 3 دقیقه می توانید جواب بدهید. این تایم را نباید به صورت دانه ای چک کنید. شما 15 دقیقه زمان می گیرید و 5 تست را جلوی خود گذاشته و کامل حل می کنید.

در مرحله بعدی، سراغ تحلیل تست ها و جواب ها می روید. اگر به سوالها پاسخ اشتباه داده اید، دلیلش را پیدا می کنید و نکات را می یابید. درصورتی هم که نتواسته اید به تستی پاسخ دهید، باید ببینید چه مواردی را رعایت نکرده اید که منجر به چنین چیزی شده است. تمام این موارد را باید درنظر بگیرید. مدت زمانی که به هر تست اختصاص می دهید نیز، 2 برابر مدت زمان قانونی است. مانند تست آموزشی آزاد و رها نیستید. از طرف دیگر، کاملا محدود هم نیستید. از این مرحله می شود به عنوان راه رفتن یاد کرد.

روش زدن تست زماندار ریاضی

بعد از مدتی که نوزاد تاتی تاتی کرد و راه رفتن‌ را یاد گرفت، وارد مرحله دویدن‌ می شود و آن را یاد می‌گیرد. این مرحله برای شما با تست زنی زماندار برابر است. مانند نوزاد مهارتی کسب کرده اید که می توانید پایتان را روی زمان بگذارید و با سرعت بالا شروع به دویدن کنید. در تست های زماندار شرایط سخت تر است. برای همین در قدم اول، بسته های شما باید دارای تست های 10 تایی باشند. برای هر 10 سوال هم تنها 15 دقیقه زمان دارید. به عبارت دیگر برای پاسخ دادن به هر تست، تنها 1 دقیقه و 30 فرصت در اختیار دارید.

مرحله به مرحله دقت کنید که چه شد. در مرحله اول که تست آموزشی است می توانید از تست های داخل درسنامه و جزوه دبیر استفاده کنید. شبه زماندار تکلیف های دبیر می شود. زماندار هم زمانی می شود که تکلیف را زده اید و یا تست اضافه تر از تکلیف می خواهید حل کنید. ممکن هم هست مدتی از اتمام مبحث ریاضی توسط استاد گذشته باشد. در این صورت شما می آیید یک تعداد تست جدید از آن مبحث به شکل قانونی و کاملا اصولی مطابق با کنکور حل می کنید.

می‌شود گفت که تست زماندار، مرحله آخر است. اینطوری نیست که شما آموزشی را رها کنید و تست شبه زماندار بزنید. شما حتی نباید شبه زماندار را رها کرده و یک دفعه ای زماندار کار کنید. در هر کاری از جمله تست زنی ریاضی، رعایت اصول بسیار مهم است.

نحوه نگاه درست به تست های ریاضی

نحوه نگاه درست به تست های ریاضی و شیوه حل آنها

در بالا یکی از تست هایی را که می بینید که سر کلاس برای بچه ها حل می کنیم. می خواهیم ببینیم که نگاه درست به یک تست باید به چه شکل باشد.

از میان 4 دانش آموز رشته تجربی، 3 دانش آموز ریاضی و 2 دانش آموز انسانی؛ به چند طریق می توان 5 نفر را انتخاب کرد به طوری که حداقل 3 نفر تجربی باشند؟

تعیین داده ها و خواسته های تست

در وهله اول باید المان های مهم سوال را برای خودمان در روش تست زنی ریاضی مشخص کنیم. شاید این را خیلی به شما گفته باشند که 50 درصد مسیر حل سوالات، در خود صورت سوال است. این مطلب واقعی است. دیتایی که از سوال می گیرید باید مشخص کنید. در اینجا می‌آییم و داده‌های سوال را می نویسیم.

نوشتن داده‌های تست ریاضی

برای راحتی کار، هر رشته را با یک حرف انگلیسی مشخص می‌کنیم و سپس تعداد دانش آموز هر رشته را می نویسیم :

4 T

3 R

2 E

داریم دیتاهای مهم سوال را برای خودمان در یک گوشه می نویسیم.

تعیین موارد خواسته شده تست از ما

در این قسمت باید تکلیف را روشن کنیم که تست از ما دقیقا چه می خواهد :

قرار است 5 نفر را انتحاب کنیم که حداقل 3 نفر از آنها تجربی باشند. به عبارت دیگر خواسته سوال می‌شود :

3 T حداقل

خیلی از بچه ها وقتی تست را می خوانند، دست زیر چانه می گذارند و به تست نگاه می کنند. بچه ها تست با شما حرف نمی زند که بگوید چگونه آن را حل کنید. شما باید اجزای مهم سوال را در بیاورید و اطلاعات مفید سوال را جدا کنید. بعد همزمان با نگاه کردن به آنها، بیاندیشید. مرحله اصلی حل سوال، ایده اولیه است. درگیر حاشیه نشوید.

سوال را باید کامل بخوانید و داده ها و خواسته های آن را به صورت خلاصه برایتان بنویسید. اگر نوشتن شما را اذیت می کند می توانید موارد را روی خود صورت سوال مشخص کنید و علامت بزنید.

فکر کردن به روش حل تست

در مرحله دوم، به ایده حل فکر کنید. اینکه از کجا قرار است شروع و چه کارهایی را انجام دهیم تا به جواب آخر برسیم. در اینجا 3 حالت ممکن است اتفاق بیافتد.

حل تست هایی که بلد هستید

اگر به مسیر حل در روش تست زنی ریاضی فکر می کنید، ممکن است کل مسیر را بلد باشید. هروقت این ایده به سراغ شما آمد و از مسیر کاملا مطمئن بودید، شروع به حل کنید تا به جواب برسید. به عبارت دیگر در ابتدای کار اصلا دست به قلم نشوید. 10 ثانیه سوال را بخوانید تا ابعاد مهم آن مشخص شود. 10 تا 15 ثانیه نیز فکر کنید تا ایده و مسیر حل مشحص شود. در این هنگام می شود بسم الله حل کردن را گفت. عملا 20-30 ثانیه از زمان را شما دست به قلم نشده اید. شما فقط با نگاه و تفکر سعی کرده اید مسیر حل را خلاصه و ساده کنید.

یک دقیقه بعدی مسیر را می دانید و باید صرف نوشتن و محاسبات شود تا به جواب برسید.

نحوه مواجهه با تست‌های نصفه نیمه

جاهایی هم ممکن است حین مسیر حل، متوجه شدید که بخشی از مسیر را نمی دانید. به عبارت دیگر تا بخشی از مسیر حل تست را می روید و در وسط کار می بینید که نمی توانید آن را ادامه بدهید تا به جواب برسید. شما در همان ابتدای کار و قبل از دست به قلم شدن، باید تمام این تست ها را شناسایی کنید. بعد از شناسایی، باید آنها را برای آخر کار و وقتی که باقی تست ها را جواب بدهید، بگذارید. برای این منظور یک علامت کنار آنها قرار بدهید و از آنها عبور بدهید.

می دانیم که درس ریاضیات محسابه محور است. قاعدتا گذاشتن مدت زمان زیاد برای فکر کردن و تازه بعد از آن دست به قلم شدن و محاسبه کردن تا به رسیدن به جواب، میتواند 10 دقیقه از زمان شما را برای یک تست هدر دهد. این کار برای ما آن هم در اول آزمون منطقی نیست. چرا؟ چون شما سوال های بعدی را نخوانده‌اید و ممکن است 10 تست اخر آزمون، تست‌های آسانی باشند. شاید این سوالات با چشم هم حل بشوند. با این حال با این رویه شما هیچ وقت به آنها نمی رسید؛ زیرا در 10 سوال اولیه گیر کرده اید.

اگر برای حل تستی ایده نصفه نیمه دارید، کنار آن یک علامت شخصی بزنید و فی‌الحال از آن عبور کنید. شما آن وقت می دانید که این تست قرار است حل شود؛ ولی در انتهای آزمون و زمانی که وقت دارید. در این هنگام و با آسودگی خاطر، اگر ایده حل تست به ذهن‌تان خطور کرد، می‌توانید آن را حل نمایید.

با تست هایی که بلد نیستیم چه کنیم؟

یکسری تست در روش تست زنی ریاضی هم وجود دارند که وقتی می‌خوانید، متوجه ایده و نحوه طرح آن نمی‌شوید. این مدل تست‌ها را کلا ضربدر بزنید و رها کنید. ببینید رها کردن چیز سختی نیست. قبل از آزمون دادن و زدن تست، مشخص کنید که هدف تان چیست. می خواهید به چه درصدی در یک آزمون 10 سوالی برسید. بعضی از دانش آموزان می گویند که میخواهم 60 درصد بزنم. می گویم خیلی خوب است. بنابراین 6 سوال را باید پاسخ بدهید.

این فرد وقتی سوال اول را می خواند می بیند که سخت است. زور می زند با نوشتن فرمول و محاسبات مختلف، به جواب برسد. 5 تا 10 دقیقه از زمان او می رود و تازه به نتیجه می رسد که سوال سخت است و آن را رها و به سراغ سوال بعدی می رود. هر چه باشد 10  دقیقه از وقت خود را تلف کرده و این زمان به هیچ عنوان دیگر بر نمی گردد. حیلی از بچه ها کنکورشان را فقط به خاطر همین سوال های دست اندازی که سرعتشان را می گیرد از دست داده اند.

هر تستی را لازم نیست حل کنید. شما زمانی که می خواهید 60 درصد بزنید، یعنی 40 درصد نمی خواهید بزنید! از نزدن تست ناراحت نباشید. شما در هر آزمونی درصد خاصی مدنظرتان است و باید بر اساس آن به مسئله نگاه کنید. اگر دیدید تستی سخت و دشوار است، آن را برای آخرسر بگذارید. زمان اولیه را حفظ کنید تا اعتماد به نفس کافی داشته باشید و همچنین آن را تقویت کنید.

حل تست های خارج از قاعده

بعد از اتمام مراحل بالا، تست را حل می کنیم، گزینه را انتحاب و وارد پاسخنامه می کنیم. با این حال، همیشه به این صورت نیست. یکسری از تستها وجود دارند که خارج از قاعده حل می شوند. مثلا تست پایین، یکی از تست های کنکور است که ما در درسنامه رپیتیچ هم آورده ایم و به بچه ها آموزش می‌دهیم.

حل تست های خارج از قاعده ریاضی با روش میانبر

این یکی از سوال های واقعا عجیب غریب ریاضی کنکور است که روش حل اصولی آن به شدت سخت و زمانگیر است. در بعضی موارد، آموزش درست باعث می شود که روش های میانبر حل بعضی از تست ها را یاد بگیرید. به کمک آنها می توانید تنها در چند ثانیه، تستی را که شاید در 10 دقیقه هم نتوانید اصولی حل کنید، با روش تستی جواب بدهید.

گاهی اوقات لازم است که حتما میانبرها را نیز یاد بگیرید. همیشه نباید به اصول اکتفا کنید و پایبند آنها باشید. ما در موسسه رپیتیچ به شما یاد دادیم که چگونه اصول را آموزش ببینید و از همین اصول به میانبرها برسید. این خیلی نکته مهمی است که خودتان بتوانید میانبر بسازید. این از مفهومی درس خواندن به دست می‌آید. همانطور که دیدید، بعضی از تست ها را با فرمول های خاص تستی می شود به راحتی پاسخ داد. در این صورت حتی می شود در زمان پاسخگویی نیز صرفه جویی کرد و آن را برای تستهای دیگر استفاده نمود.

رفع اشکال از طریق تست و رفع اشکال تست ها

تا اینجای کار نحوه مواجهه با انواع تست ریاضی را یاد گرفتیم و بررسی کردیم. مبحث مهمی که حالا پیش می‌آید، مبحث رفع اشکال موضوعات ریاضی است. در کنار رفع اشکال، حتما خلاصه نویسی هم انجام دهید. ممکن است دفعه اول که تابع را می خوانید، 20 ساعت برای مطالعه تابع و 20 ساعت نیز برای تست زدن آن بگذارید. با جلو رفتن و اضافه شدن مباحث مختلف، دیگر چنین زمانی را در اختیار ندارید و اینجاست که ضرورت خلاصه نویسی هم پدیدار می شود.

بعد از اینکه آموزش صحیح دیدیم و انواع تست آموزشی، شبه زماندار و زماندار زدیم، نوبت به رفع اشکال می‌رسد. با کمک گرفتن از این تکنیک است که می‌توانید به تسلط کامل و جامع برسید. شما از این طریق می توانید ایرادهایی را که دارید، برطرف کنید.

بهترین حالت رفع اشکال برای تست ها

بهترین حالت رفع اشکال برای کسانی که تست می‌زنند این است که آن را دقیقا موازی با زدن تست ها پیش ببرند. رفع اشکال همیشه باید در تمامی مراحل آموزش و تست زدن همراهتان باشد. در موسسه کنکوری رپیتیچ، گروهی وجود دارد که بچه ها سوالات خود را در آن می توانند بپرسند. جالب اینجاست که در اکثر مواقع، سوالاتی که یک نفر مطرح می کند، سوال دانش آموزان دیگر نیز هست. از این طریق و در زمانی کم، اشکالات بیشتر داوطلبین به صورت آنلاین رفع می شود.

نتیجه می گیریم که خیلی از افراد نمی توانند به شما کمک خاصی بکنند؛ مگر اینکه استاد یا دبیر شما باشند. این اتفاق خیلی از جاها اتفاق نمی‌افتد. هر زمان و در هر مرحله ای از تست، به صورت آنلاین و در لحظه، ابهامات خود را می توانید از طریق رپیتیچ برطرف کنید.

در روش تست زنی ریاضی قید هیچ تستی را نزنید

خواهشا به هیچ عنوان از هیچ تستی عبور نکنید، به جز اینکه آن را فهمیده باشید. خیلی از بچه ها یکسری تست ها را که متوجه نمی شوند، برای جلوگیری از احساس نگرانی، قیدش را می زنند. می گویند که این خیلی سخت است و اصلا در کنکور نمی آید. دقیقا همین مدل تست ها هستند که در کنکور می آیند و یقه شما را می چسبند.

هروقت تستی را نفهمیدید، زمان بگذارید. جزوه را بیاورید و نگاه کنید و سعی کنید آن را یاد بگیرید. اگر نتوانستید، بروید و از کسی بپرسید و رفع اشکال بکنید. روی گروه‌های آنلاین رفع اشکال هم می توانید حساب باز کنید.

ممکن است یک رفع ایراد باعث شود 10 تا ایراد دیگر شما نیز از بین برود. خیلی از مباحث ریاضی به همدیگر مرتبط هستند. مثلا اگر مثلثات را یاد نگیرید، خیلی از مباحث دیگر را نیز نمی توانید پاسخ بدهید و در آنها نیز لنگ خواهید زد. زنجیره یادگیری درس ریاضی را نباید از یکدیگر قطع کنید.

مرور مباحث ریاضی به کمک تست

آخرین مرحله روش مطالعه ریاضی و بستن مباحث آن، مرور و جمع بندی است. برای اینکه مباحث به هم متصل این درس را مرور کنید، راه‌های متفاوتی را می‌توانید امتحان کنید. با این حال، برای دانش آموزان و داوطلبین کنکوری فرصت آزمون و خطا وجود ندارد. شما باید مسیری را در پیش بگیرید که اکثر رتبه برترها از آن نتیجه گرفته‌اند. یکی از این راه‌های مطمئن، مرور مباحث به کمک تست است. در ادامه به چند و چون این روش می‌پردازیم.

تکرار تست های مارک دار و خلاصه نویسی ها

خلاصه نویسی در کنار تست های مارک دار، برای تمرین و تکرار مباحث هستند. تا اینجای کار با تست های آموزشی، شبه زماندار و زماندار آشنا شدیم. تست های مارک دار نوع دیگری از تست ها هستند که از همان ابتدای کار باید در کنار ما باشند.

زمانی که مشغول تست زنی مبحثی هستید، با یک سری تست ها مواجه می شوید که خیلی خفن هستند. این تست ها نکات قشنگ و راه حل جدیدی دارند. در کل چیز خوبی به ما یاد می دهند و ارزش دارند که دوباره آنها را بیاییم و حل کنیم. می شود این تست ها را برای خودمان مارک دار و مشخص کنیم. علاوه بر تست های خفن، زمان زدن تست شبه زمان دار و زمان دار می بینید که نمی توانید به یک سری از آنها پاسخ بدهید. ممکن هم هست بعضی از آنها را غلط حل بکنید.

شما هم تست های پاسخ داده نشده و هم تست های اشتباه را با رجوع به پاسخنامه یاد می گیرید. با این حال، در سری اول، نتوانسته اید به این تست ها پاسخ درست بدهید و این است که مهم است. شما نزده ها و غلط های خود را هم باید تعیین و مشحص کنید.

نحوه مارک دار کردن تست ها برای مرور

متوجه شدیم که جز پاسخ های صحیح، سایر موارد را باید برای خودمان نشاندار کنیم. وقتی تستی را در مرحله شبه زماندار و زماندار غلط حل می‌کنیم، با نوشتن حرف «غ» در کنار شماره سوال، نشان می‌دهیم که آن تست را غلط حل کرده ایم. برای تست‌هایی هم که به کل نتوانسته‌ایم حل کنیم، می‌توان از حرف «ن» استفاده کرد.

پس از اینکه تست‌های مارک دار را در مرحله جمع بندی مرور کردیم، نوبت تست های با ارزش و خفن است. با مرور این مدل تست‌ها می توان گفت که به تسلط بسیار بالایی در ریاضی می رسید.

چه زمان باید تست های مارک دار بزنیم؟

استاد من تست هایم را مارک دار کردم؛ کی باید از آنها استفاده کنم؟ آن موقع که مشغول مرور مباحث هستید، باید از این تست ها بهره بجویید. قبلا گفتیم که مرور مبحثی ریاضی به چه شکل باید باشد. وقتی مطالعه دو مبحث را تمام کردید و قبل از شروع مبحث سوم، باید مبحث اول را مرور کنید. مثلا قبل از شروع به مطالعه معادله نامعادله، باید توان گویا و عبارت های جبری را مرور کنید.

برای این منظور یک دور خلاصه نویسی ای که از قبل نوشتید را می خوانید. بعد از آن، نوبت به حل تست های مارک داری است که برای خودتان مشخص کرده‌اید. اینجا ما چندتا المان مختلف داریم که با همدیگر به بررسی آنها می‌پردازیم.

نحوه تمرین تست ها توسط دانش آموزان قوی

اگر دانش آموز قوی و یا متوسط رو به بالا هستید، اکتفا به تست های ستاره دار کافی است. به عبارت دیگر، تمرین و مرور تست هایی که مارک دار کرده‌اید، نیاز شما را برطرف می‌کند. فقط باید تست‌هایی را حل کنید که نکات جدیدی دارند و یا ارزش وقت گذاشتن مجدد را دارا هستند.

دانش آموزان ضعیف چگونه تست ها را مرور کنند؟

دانش آموزان متوسط رو به پایین و یا ضعیف درس ریاضی، علاوه بر ستاره دارها، سوالاتی که غلط حل کرده اند و یا نتوانسته اند پاسخ بدهند را نیز باید تمرین کنند. این افراد تمام تست‌هایی که مارک دار کرده اند را باید حل بکنند. دلیلش این است که دانش آموزان ضعیف، نیاز به تکرار بیشتر دارند تا مباحث برایشان جا بیافتد.

در این مقاله سعی کردیم تمام نکات و مراحلی را که برای تست زنی درس ریاضی کنکور لازم است را به شما آموزش بدهیم. شما هم اگر راه و روش دیگری را بلد بودید، در قسمت نظرات با رپیتیچ در میان بگذارید.

مطالب مرتبط:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *