بهترین منابع شیمی متناسب با سطح شما [کنکور 1403]

بهترین منابع شیمی

برای اینکه بهترین منابع  شیمی را متناسب با سطح خودتان بتوانید انتخاب کنید، اول از همه باید با ماهیت این درس آشنا شوید. این درس، ماهیتی دوگانه دارد. قسمتی از مطالب کتاب ماهیتی حفظی-مفهومی و قسمتی دیگر ماهیت تستی-مهارتی دارند. بنابراین قبل از اینکه به سراع کتاب درسی بروید و یا بخواهید از کتاب‌های کمک آموزشی استفاده کنید، باید آموزش درستی ببینید که معیارهای خاص خود را دارد. برای آشنایی با این معیارها، می‌توانید به مقاله روش اختصاصی مطالعه شیمی مراجعه کنید.

برای آشنایی با منابع سایر دروس، مقالات زیر را حتما بخوانید :

منابع ریاضی کنکور

منابع فیزیک کنکور

منابع زیست کنکور

پس از آشنایی با موارد بالا، این قابلیت را به دست آورده‌اید که هم منابع را انتخاب و هم از آنها استفاده کنید. در ادامه به بررسی منابع شیمی کنکور 1403 و نحوه انتخاب آنها می‌پردازیم.

بهترین منابع شیمی کنکور 1403

منابع شیمی کنکور 1403 موجود در بازار را می‌توان به چهار دسته تقسیم بندی نمود. قبل از اینکه به سراغ این منابع بروید، لازم است که آموزش خوبی دیده باشید و در کنار آن، کتاب درسی را اصولی خوانده‌ باشید. متن کتاب درسی مهم‌ترین منبعی است که همیشه باید در کنار شما باشد.

منبع تشریحی و امتحان نهایی برای شیمی

برای کسانی که می‌خواهند تشریحی درس بخوانند، اولین منبع همان کتاب درسی است. از این منبع می‌توان برای امتحان نهایی و ترمیم معدل نیز استفاده کرد. شما با خواندن این منبع به شکل درست، راحت می‌توانید نمره 15 تا 16 را کسب کنید. بعد از آن ماجرای من و درسام انتشارات خیلی سبز است. ماجرای شیمی برای تشریحی خوانی بسیار بسیار مناسب است.

در مرحله آخر می‌شود به کتاب های شب امتحان خیلی سبز اشاره کرد. این کتاب‌ها، کتاب های جمع و جوری هستند که آمده‌اند آزمون‌های نهایی سال‌های قبل را جمع آوری کرده‌اند. در کنار آن یک درسنامه خیلی مختصر ولی خیلی مفید هم دارند. کسی این کتاب را خوب بخواند، راحت می تواند روی نمره بالای 18 حساب کند.

شروع تست زنی (اولیه)

حالا که شما تشریحی خواندید و امتحان نهایی خود را دادید، باید به سراغ شروع تست زنی بروید. در روش تست زنی شیمی باید کتاب هایی را انتخاب کنید که تا حدودی سطحشان پایین و تست‌های متوسط و ساده بیشتری داشته باشند.

شیمی جامع الگو و شیمی میکروطلایی پیشنهادهایی هستند که در این مرحله می‌توانم به شما بدهم. کتاب جامع الگو سوال‌های نسبتا متوسط و خوبی دارد. درسنامه مختصر و مفید و جمعبندی و نمودار دارد و در کل منبع قابل اطمینانی است.

شیمی میکروطلایی هم سوالات بسیار خوبی در دل خودش دارد. با این کتاب به دلیل سوالات طبقه بندی می‌توانید به سادگی تست زدن را شروع بکنید. جفت کتاب‌ها برای شروع تست‌زنی مناسب هستند.

تست قوی تر (دور دوم) شیمی

اگر بخواهیم درصد شیمی خود را بالا ببریم، باید تست‌های قوی تری کار کنیم. شیمی مبتکران، شیمی جامع خیلی سبز و آی کیو گاج سه گزینه پیشنهادی در این مرحله هستند.

درمورد مبتکران بهمن بازرگان به شدت کتاب معروفی است و تست‌های خوب و متنوعی دارد. بچه‌ها درست است که درسنامه مبتکران خیلی خوب و مفصل است، ولی باید حواس‌تان باشد که داخل درسنامه‌های این کتاب گیر نکنید. من شاگرد داشتم که سطح شیمی خیلی خوبی داشت؛ به حدی که به سادگی می‌توانست اکثر تست‌های مبتکران را پاسخ بدهد. حدس بزنید چه کار کرد؟ آن دانش آموز شروع به خواندن درسنامه این کتاب کرد و اسیر آن شد. یک هفته پیش من کلاس می‌آمد و می‌رفت. از او پرسیدم آیا تست زدی؟ گفت نه، فقط 4 تا تست توانستم بزنم. گفتم تو که این قسمت شیمی را بلد بودی. گفت شروع به خواندن درسنامه مبتکران کردم. به عبارت دیگر بین متون و سطور درسنامه اسیر شده‌ بود.

حواس‌تان باشد که با خواندن‌ درسنامه به جایی نمی‌رسید و باید تست بزنید. وقتی شیمی مبتکران را می‌خوانید، دقت کنید که روی درسنامه آن زیاد وقت نگذارید و تست‌ها را بیشتر حل بکنید. اگر مبحثی را شدیدا مشکل داشتید، می‌توانید به سراغ درسنامه‌اش هم بروید.

شیمی جامع خیلی سبز درسنامه مختصرتر و جمع و جورتری دارد. سطح تست‌های خوبی دارد و به درد دانش آموزان قوی می‌خورد. اگر کتاب سطح بالاتر با تست‌های قوی‌تر می‌خواهید، می‌توانید آی کیو گاج را تهیه کنید. این کتاب را برای شروع پیشنهاد نمی‌کنم و به عنوان منبع دوم می‌شود روی آن حساب کرد.

منابع جمع بندی و مرور درس شیمی

حالا که تست‌های دور اول و دوم را زده‌اید، می‌توانید به سراغ جمع بندی و مرور بروید. در اینجا دو کتاب برای این قضیه داریم. یکی موج آزمون الگو و یکی دیگر هم فصل آزمون خیلی سبز.

فصل آزمون کتاب جمع بندی جمع و جورتری است که تعداد آزمون‌های کمتری نیز دارد. از طرف دیگر موج آزمون تعداد تست‌های زیادی برای هر فصل و نیم فصل به صورت جدا دارد. تست های آن سطح بندی شده است و به صورت آزمون از ساده به متوسط و سخت می‌رود. اگر وقت زیادی داشته باشید، موج آزمون گزینه بهتری است. با این حال اگر زمان کمی در اختیار دارید و فقط می‌خواهید آزمون‌های آزمایشی انجام بدهید، فصل آزمون را انتخاب کنید.

همانطور که در ابتدا گفتم، برای اینکه وارد روند تست زنی و حتی مطالعه کتاب درسی شیمی شوید، باید آموزش صحیح ببینید. آموزش دیدن‌ باعث می‌شود که با ماهیت این درس به خوبی آشنا شوید و خیلی از مطالب را خودتان بدون نیاز به معلم و استاد پیش ببرید. بعد از این مرحله، نوبت به انتخاب منابع شیمی می‌رسد که در این مقاله بهترین موارد را برای شما معرفی کردیم.

مطالب مرتبط:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *