بهترین منابع ریاضی متناسب با سطح شما [کنکور 1403]

بهترین منابع ریاضی

بچه ها بیایید انتخاب بهترین منابع مناسب ریاضی را با یک مثال برایتان شفاف سازی کنم. شما وقتی می‌خواهید به کوه بروید، مهم‌ترین قسمت کار، آماده‌سازی وسایل است. زمانی که به بالای کوه رسیده باشید و وسیله‌ای یادتان رفته باشد، دیگر کار از کار گذشته است. تنها گزینه ممکن این است که دوباره به پایین کوه برگردید و وسیله را بیاورید. در این مقاله قرار است قله درس ریاضیات را با همدیگر فتح کنیم و به درصد بالایی در کنکور برسیم. باید دقت کنیم که منبع مناسب، مهم‌ترین چیزی است که ما قرار است در طول یک سال با خودمان به همراه داشته باشیم.

برای آشنایی با منابع سایر دروس، مقالات زیر را حتما بخوانید :

منابع شیمی کنکور

منابع فیزیک کنکور

منابع زیست کنکور

منبع این شکلی نیست که بروید و فلان کتاب را بخرید. می توان گفت که منبع ریاضی، فقط خرید یک کتاب نیست و ابعاد مختلفی دارد که با همدیگر بررسی خواهیم کرد. با یک انتخاب درست، می‌شود روش مطالعه ریاضی خوبی هم داشت.

بهترین منابع ریاضی کنکور 1403

در بحث منابع ریاضی، با 4 مرحله متفاوت و به هم پیوسته روبرو هستیم. این منابع به ترتیب شامل آموزش، تست، تسلط و نهایی می‌شوند.

منابع آموزش ریاضی

ما برای آموزش درس ریاضیات از چه منابعی می توانیم استفاده کنیم؟ می توانم بگویم که برای ریاضیات، کتاب درسی را به عنوان منبع آموزشی درنظر نمی‌گیرم. واقعیت این است که کتاب درسی شما از ابتدایی با چهارتا گلابی و چوب کبریت سعی می‌کرد به شما ریاضی یاد بدهد. اکنون نیز حد و مشتق را با گلابی و چوب کبریت یاد می‌دهد. چیز خاصی در درسنامه خود کتاب دیده نمی‌شود. پس لازم است که از کتاب کمک درسی و یا جزوه دبیر استفاده بکنیم.

درسنامه کتاب کمک درسی

اولین چیزی که برای آموزش ریاضی می توانیم استفاده کنیم، درسنامه کتاب کمک درسی است. این که کدام کتاب کمک درسی را انتخاب می کنید، به ارتباط شما با منابع مختلف بر می گردد. از آنجا که منابع تستی درسنامه هم دارند، بهتر است درسنامه های آنها را بررسی کنید. درسنامه منابع تستی به قدری خوب هستند که در صورت استفاده از آنها، به چیزی که مدنظرتان هست می توانید برسید. علاوه بر این، یادگیری کاملی را برای شما به ارمغان می‌آورد.

درسنامه کتاب کمک درسی ممکن است بعضی از نکات را پوشش ندهد. احتمال این نیز وجود دارد که متوجه بخشی از درسنامه نشوید. در این صورت کسی نیست که به شما آن مطلب را توضیح بدهد. کتاب کمک آموزشی به درد بچه‌هایی می‌خورد که در درس ریاضی قوی هستند و در آن تسلط دارند.

بچه های متوسط و ضعیف، باید منابع آموزشی دیگر را انتخاب کنند. اگر مدرسه و دبیر ریاضیات خوبی دارید، می توانید از او استفاده کنید.

دبیر مدرسه

برای درس ریاضی از دبیر مدرسه و جزوه آن می‌توانیم استفاده کنیم. اگر دبیر کنکوری کار باشد و روی این درس مسلط باشد، می تواند یکی از بهترین منابع آموزشی شما باشد. این شخص نباید صرفا به گفتن مطالب کتاب بسنده کند. باید بتواند راجع به تست صحبت بکند و نحوه افزایش تسلط به هر مبحث را آموزش بدهد.

ویدیوهای آموزشی

بحث بعدی مربوط به ویدیوهای آموزشی است. این منابع می تواند اپلیکیشن های آموزشی مانند رپیتیچ و یا دی وی دی باشد. شما اگر از این منابع استفاده کنید، می توانید با یادگیری کامل درس ریاضیات را به پایان برسانید. بهترین چیزی که پیشنهاد می کنم، دیدن و استفاده از ویدیوهای آموزشی است. با استفاده از این منبع، این امکان را دارید که هر تعداد باری که خواستید کلاس مدنظر خود را ببینید. علاوه بر این می توانید استاپ کنید و یا ویدیو را به عقب و جلو برانید. در کنار اینها جامعیت خوبی هم دارند.

در پکیج های آموزشی ریاضی رپیتیچ، سعی شده است که همه نکات را پوشش بدهد تا شما را به حد مطلوب و دلخواه برساند.

کلاس آموزشگاه

شما می توانید از کلاس آموزشگاه هم استفاده بکنید. همینجای کار بگویم که قرار نیست از تمام منابع ریاضی به نیت اینکه همه آنها بهترین هستند استفاده بکنید و وقت خود را هدر بدهید. فقط یکی از اینها را برای آموزش باید انتخاب و تکلیف خود را روشن کنید. آیا می خواهید درسنامه کمک درسی بخوانید و یا با مدرسه می خواهید پیش بروید. اگر می دانید که دبیر مدرسه تسلط کافی ندارد، شاید بخواهید از ویدیوهای آموزشی بهره مند شوید. گزینه دیگر می تواند مراجعه حضوری و استفاده از کلاس های آموزشگاه باشد.

در کلاس های آموزشگاه خیلی مهم است که دبیر و استاد، مناسب باشند. در این صورت می توان از آنها استفاده کرد. با این حال بعد رفت و آمد، زمان شما را تا حد زیادی می‌گیرد. همینطور شلوغی کلاس نیز در صورت خوب بودن استاد، تاثیر منفی روی شما می‌گذارد.

کلاس های آنلاین ریاضی

استفاده از کلاس های آنلاین، گزینه دیگری است که برای یادگیری درس ریاضی پیش روی شماست. خوبی این کلاس‌ها برای دانش آموزان کنکوری این است که دیگر وقت‌شان در رفت و آمد تلف نمی‌شود. علاوه بر این، مانند کلاس های حضوری و مدرسه می توانند سوالات خود را بپرسند و رفع ایراد بشوند.

در رپیتیچ علاوه بر ویدیوهای آموزشی، کلاس آنلاین هم وجود دارد. خاصیت خوب آن این است که فضای مجازی درست شده توسط آن، حکم همان کلاس آموزشگاه را دارد. با این حال به دلیل احتمال قطعی اینترنت، ممکن است بعضی از مباحث را از دست بدهید.

در کل با توجه به شرایطی که دارید، باید منبع آموزشی مختص به خود را که متناسب شما باشد را انتخاب کنید.

کتاب تست ریاضی (تست زنی اولیه)

منابع تست ریاضی

به نظر شما چه منابعی می توانند برای زدن تست ریاضی بهترین باشند؟ بی شک انتشارات مختلفی وجود دارند که در زمینه درس ریاضی، کتاب های تست را به انتشار رسانده اند. در ادامه به بررسی کتاب های آنها می پردازیم.

اولین منبعی که می توانم به شما پیشنهاد کنم، کتاب جامع خیلی سبز است. این کتاب درسنامه خیلی خوبی دارد و در بخش درسنامه می توانید از آن استفاده کنید. تست های خوب و جانداری هم دارد که به شما کمک می کند تا به درصد دلخواه خودتان برسید.

علاوه بر این منبع، ریاضیات جامع مهروماه و منتشران نیز کتاب‌های خوبی هستند. هم درسنامه خوبی دارند و هم تست‌های کاربردی و مفیدی در آنها آمده است. از اینجا به بعد به سلیقه شما بر می گردد. پیشنهاد می کنم که نمونه این 3 کتاب را دانلود کرده و نگاه کنید. با سبک نگارشی و محتوایی هرکدام که بهتر ارتباط برقرار کردید، همان را انتخاب کنید. در این میان باید هم به درسنامه، هم به تست‌ها و هم پاسخنامه هر سه منبع توجه کافی داشته باشید و آنها را آنالیز کنید.

موردی که باید دقت کنید این است که پاسخنامه را باید بیشتر حواس‌تان باشد. خیلی از کتاب‌ها پاسخنامه خوبی ندارند و باعث می شوند که یادگیری شما کامل نشوند. در کل این سه منبع، برای تست زنی اولیه گزینه‌های مطرح پیشنهادی هستند.

کتاب‌های تسلط (تست زنی ثانویه ریاضی)

سه کتابی که در قسمت قبل گفتیم برای تست زنی اولیه‌ بود. شاید برایتان سوال پیش بیاید که فرق تست زنی اولیه و ثانویه چیست. ما تست زنی برای تسلط داریم. بعد از اینکه با تست های آموزشی (اولیه) مطالب را یاد گرفتیم، نوبت مسلط شدن‌ بر مباحث است. به عبارت دیگر ما باید از پس تست های سخت در مدت زمان کم بربیاییم و بتوانیم آنها را حل بکنیم. اینجاست که ضرورت داشتن‌ منبع جدید مطرح می شود.

منابع ثانویه تست ریاضی

منابعی که من به شما برای برای دور دوم پیشنهاد می‌کنم، جامع نشر الگو، جامع آی کیو گاج و جامع نردبام خیلی سبز هستند.

در کتاب جامع نشر الگو، محتوای موج آزمون هم قرار دارد و از همین‌رو، کتاب به شدت خوبی شده‌ است. تست‌های سطح بالای خوبی را در هر 3 منبع می‌توانید مشاهده کنید. اینکه کدام منبع ثانویه متناسب روش تست زنی ریاضی شماست، دیگر به سلیقه و علایق شما برمی‌گردد.

بهترین منابع امتحان نهایی ریاضی را چگونه انتخاب کنیم؟

تا اینجای کار دانستیم که برای آموزش، تست زنی اولیه و ثانویه چه منابع و کتاب هایی را می شود تهیه کنیم و از آنها استفاده کنیم. با این حال، یکی از دغدغه های اصلی دانش آموزان، امتحانات نهایی ریاضی است. میزان تاثیر امتحان نهایی ریاضیات روی کنکور، فکر خیلی ها را به خود مشغول کرده‌ است. درست است که مطالب را یاد گرفته‌اید و شاید در آزمون‌ها درصد ریاضی‌تان به 60 برسد! با این وجود، امتحان نهایی در حدود 40 درصد روی نتیجه کنکور اثر می‌گذارد. بنابراین خودش یک پوئن است و خیلی از رتبه ها را می تواند جابجا بکند.

می خواهیم ببینیم که برای موفقیت و 20 گرفتن امتحان نهایی ریاضی، از چه منابعی می شود بهره برد.

منابع امتحان نهایی ریاضی

منبع ریاضی افراد غیر کنکوری

اگر قصد کنکور دادن‌ ندارید و صرفا می خواهید که در ریاضی نمره خوبی بگیرید و همچنین میزان تسلط‌تان خیلی پایین است، کتاب ماجرای من و درسام خیلی سبز گزینه خوبی است. کتاب، کتاب حجم داری است و فقط درباره مثال های تشریحی و تستهای معمولی و روتین صحبت کرده‌ است. این کتاب به درد دانش آموزی می خورد که از اول مهر آن را بخرد و رفته‌ رفته‌ تمرین های آن را حل کند و تمرین کند.

دانش آموزان کنکوری از چه منبعی برای امتحان نهایی ریاضی استفاده کنند؟

دانش آموزی که می خواهد کنکوری کار کند، می تواند 2 کتاب 6420 گاج و شب امتحان خیلی سبز را بررسی کند. کتاب 6420 آمده‌ است تمرین های تشریحی را بر مبنای ترم اول و ترم دوم قرار داده‌ است. شما اول می‌توانید خلاصه درس ها را بخوانید و بعد از آن، از خودتون امتحان بگیرید و با پاسخنامه جواب های خود را مطابقت بدهید.

کتاب شب امتحان خیلی سبز نیز همان خاصیت 6420 را دارد. عملا تفاوتی با هم ندارند و امتحانی هستند و دارای نمونه سوال هستند. جفت این منابع دارای خلاصه دروس هستند که از طریق آنها می توانید مباحث درسی را در سریع‌ترین زمان ممکن مرور بکنید.

در این مقاله سعی کردیم منابع و کتاب‌های ریاضی برای موفقیت در کنکور 1403 را به شما معرفی کنیم. تک تک این منابع بر اساس تجربه چندساله مشاوره و تدریس مهندس داوودوندی آورده شده‌اند. این نکته را درنظر داشته باشید که مراحل رسیدن به قله ریاضیات برای هر فردی متفاوت است. شما حتی اگر منابع رتبه 1 کنکور را نیز داشته باشید، حتما رتبه 1 سال بعد نمی‌شوید. باید طبق شرایط خودتان، منابع مناسب ریاضی را انتخاب و از آنها استفاده کنید.

مطالب مرتبط:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *