بهترین منابع زیست متناسب با سطح شما [کنکور 1403]

بهترین منابع زیست

بچه ها منابع درست زیست شناسی و بهترین آنها بیش از حد مهم است. علاوه بر کتابی که استفاده می‌کنید، کلاس و آزمونی که شرکت می‌کنید و منبعی که از آن مرور انجام می‌دهید نیز دارای اهمیت هستند. مثلا منابع خلاصه نویسی و مروری به درد شما می خورند که خودتان آنها را در طی فرایند مطالعه، نوشته و شخصی سازی کرده باشید. اگر می‌خواهید بدانید که زیست را چگونه اصولی مطالعه کنید، می‌توانید به مقاله روش مطالعه زیست مراجعه کنید.

برای آشنایی با منابع سایر دروس، مقالات زیر را حتما بخوانید :

منابع شیمی کنکور

منابع ریاضی کنکور

منابع فیزیک کنکور

برای انتخاب بهترین منابع زیست 1403 نباید وسواس بیش از حد نیز خرج بدهید. فرض کنید بین 1 تا 2 ماه وقت بگذارید تا درست ترین منبع را پیدا کنید و مدام دو دل بشوید. در این صورت چند ماه دیگر برای کنکور پیش رو، زمان باقی می‌ماند؟ اول مسیر فقط یک انتخاب درست کافی است تا شما را در مسیر همراهی کند و با آن پیش بروید. مسلما در طول مسیر خستگی و نا امیدی پیش می‌آید. نباید این موارد را روی حساب اطرافیان و دوستان خود بگذارید. گاهی اوقات ممکن است که در وسط مسیر متوجه شوید که کتاب تست زیست انتخابی شما، مناسب شما نیست. چنین مواردی خب واضح و مشخص است.

بهترین منابع زیست کنکور 1403

حالا که می خواهیم منابع زیست را انتخاب کنیم، منبعی که برای خود شخص مفید باشد، چیست؟ فرقی ندارد منبع انتخابی شما برای مرور، تست و یا آموزش باشد. تنها باید به این نکته توجه کنید که متناسب با سطح شما باشد. در ادامه تمام منابعی که برای خواندن‌ و پیش بردن زیست کنکور می توانند مفید باشند را با همدیگر بررسی و معرفی می‌کنیم.

نحوه انتخاب کتاب درسی زیست مناسب

خود کتاب درسی و چاپ درست آن از اهمیت فراوانی برخوردار است. بچه‌هایی که برای کنکور 1403 دارند آماده‌ می‌شوند، کتاب‌های زیست چاپ چه سالی را باید تهیه کنند؟

  • زیست دوازدهم باید 1402 – 1403 باشد.
  • زیست یازدهم باید چاپ 1401 – 1402 باشد.
  •  و کتاب زیست دهم نیز باید چاپ 1400 – 1401 را تهیه کنند.

حتما باید کتاب درسی زیست شناسی را به‌صورت فیزیکی استفاده کنید. کتاب ها را دانلود نکنید و روی گوشی و کامپیوتر نبینید. وقتی ورق زدن به شکل دستی اتفاق نمی‌افتد، راحت نمی‌توانید مطالب را نشانه‌گذاری کنید و به ترتیب نکات را وارد آن کنید.

منابع آموزشی زیست شناسی کنکور

برای آموزش زیست بهترین منابع کدامها هستند؟ از منابع آموزشی می‌شود به کلاس درس اشاره کرد. سر کلاس باید جزوه بنویسید. فرقی هم ندارد حضوری باشد، یا به صورت آنلاین و یا آفلاین در آن شرکت کنید. شاید در کلاس های حضوری زیاد فرصت نکنید جزوه خود را تکمیل کنید و باید از دوستانتان کمک بگیرید. اینکه وویس بگیرید و وقتی خانه رفتید از اول کلاس را گوش بدهید، دوباره کاری محض است. سعی کنید در کلاس تا جای ممکن جزوه خود را تمام و کمال بنویسید.

برای پاکنویسی جزوه ها، به هیچ وجه وقت خود را هدر ندهید. پاکنویس کردن‌ برای دانش آموزان کنکوری هیچ معنا و مفهومی ندارد و زمان زیادی از آنها می‌گیرد. یاد بگیرید که سر کلاس، خوب جزوه بنویسید.

رفع اشکال سر کلاس های زیست

یکی از منابعی که باید آن را هیچ جوره از دست ندهید، رفع اشکال در کلاس های حضوری زیست شناسی کنکور است. قسمتی را که سر کلاس یاد نمی‌گیرید، مانند ویدیو نیست که بتوانید بزنید عقب و دوباره آن را مشاهده کنید. قسمت های دارای اشکال را حتما در داخل کلاس بپرسید. قسمت هایی را که بلدید و یا از قبل خوانده اید و تکرار می شود نیز را نمی توانید با یک دکمه رو به جلو بزنید تا سریع تر بگذرد. در این میان تمام مطالب را گوش بدهید و حواس جمع باشید. شاید نکاتی باشند که در بعضی از تست‌ها کاملا راهگشا و کارساز باشند.

شیوه جزوه نویسی زیست در کلاس آنلاین و آفلاین

در کلاس‌های آنلاین و آفلاین زیست چگونه باید جزوه بنویسیم و از بهترین منابع استفاده‌ کنیم؟ در کلاس های آنلاین هم باید سعی کنید جزوه بنویسید و رفع اشکال را انجام دهید. مانند کلاس حضوری شما تنها در لحظه و زمان حال فرصت دارید و باید از آن نهایت استفاده را ببرید. مزیت آن نسبت به کلاس حضوری، عدم نیاز به رفت و آمد است. در کلاس های آنلاین مانند حالت حضوری ممکن است نوشتن‌ جزوه و نداشتن‌ قابلیت عقب جلو کشیدن‌ ویدیو اذیت‌تان بکند.

کلاس‌های آفلاین قابلیت‌ها و ویژگی‌های متعدد و کاربردی دارند. در آنها شما می‌توانید جزوه بنویسید، ویدیو را متوقف کنید و یا از شکل‌هایی که برای تکمیل کتاب زیست آمده‌اند، اسکرین شات بگیرید. قسمت‌هایی را که دبیر می‌گوید استاپ کنید و این کار را انجام دهید، باید پویا باشید و به انجام برسانید. از این قسمت‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • این تست را حل کن
  • نکات این شکل را بنویس
  • این جدول را پر بکن

حتما این کارها را باید انجام بدهید تا بتوانید به درستی از منبع خود استفاده کرده‌ و یادگیری‌تان به بهترین شکل رقم بخورد.

پکیج های زیست شناسی رپیتیچ

پکیج‌های زیست شناسی موسسه رپیتیچ، در 5 حالت متفاوت قابل تهیه و دسترسی هستند. دوره‌های آموزشی زیست برای پایه‌های دهم، یازدهم، دوازدهم و همچنین گیاهی تولید، تدوین و آماده‌ شده‌اند. برای صرفه‌جوئیی در هزینه‌ها و رفع دغدغه‌ها، می‌توانید با تهیه پکیج زیست جامع کنکور، به کل دوره‌ها دسترسی داشته‌ باشید.

پکیج زیست دکتر الهه بنام، علاوه بر داشتن‌ کلاس آفلاین، کلاس‌های آنلاین را نیز شامل می‌شود. شما در این دوره در کنار جمع‌بندی زیست شناسی، می‌توانید رفع اشکال هم انجام بدهید. جدای اینها یک گروه رفع اشکال آنلاین هم برای شما درنظر گرفته‌ایم که سوالات خود را در هر زمانی از طریق آن می‌توانید بپرسید و جواب بگیریذ.

درسنامه‌های کتاب‌های کمک درسی زیست شناسی

از درسنامه‌های کتاب‌های کمک درسی زیست نیز می‌توانید به عنوان منابع و پیش بردن‌ کنکور 1403 تجربی استفاده کنید. در ادامه مقاله بهترین کتاب‌های متناسب با سطح هرکدام از شما داوطلبین گرامی را معرفی خواهیم کرد.

با توجه به سطح علمی و میزان تسلط خود در درس زیست، می‌توانید در سه سطح کتاب کمک درسی خود را انتخاب و تهیه نمایید.

منابع زیست افراد با پایه ضعیف

اگر سطح شما بیسیک و پایه‌ای است و زیست خود را خوب بلد نیستید، این قسمت مختص شماست. ممکن است بعد از پیش خوانی، قسمت‌های زیادی باشد که آنها را درک نکرده‌ و متوجه نشوید. شما باید کتاب‌هایی را تهیه کنید که دارای درسنامه مفصل باشند و آنها را بخوانید. از کتاب‌های زیستی که دارای درسنامه مفصل هستند، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • کتاب‌های پایه به پایه خیلی سبز
  • کتاب‌های میکرو گاج

این سری کتاب‌ها دارای درسنامه مفصلی هستند که درسنامه خیلی سبز، قابل فهم‌تر و مفصل و کامل است. بچه‌های با پایه ضعیف با این کتاب بهتر ارتباط برقرار می‌کنند.

کتاب‌های میکرو گاج دارای درسنامه‌هایی است که دانش‌آموزان آنچنان آن را درک نمی‌کنند. بین این دو سری کتاب، پیشنهاد رپیتیچ خیلی سبز است. هر دو سری کتاب، دارای نمونه‌هایی است که با جستجو در اینترنت، می‌توانید ببینید و با آنها تا حدود زیادی آشنا شوید.

بعضی از بچه‌ها هستند که ممکن است به‌جای خیلی سبز، با کتاب‌های میکرو، ارتباط بهتری برقرار کنند. این کتاب‌ها هم دقیقا مثل کلاس و دبیر هستند. اگر با یکی از آنها ارتباط نگرفتید، می‌توانید آن یکی را انتخاب بکنید.

کتاب‌های نشر الگو، نسبت به خیلی سبز، دارای درسنامه‌های کمتر و خلاصه‌تری هستند. درسنامه‌های خیلی سبز، خیلی طولانی است و مطالب زیادی را می‌گوید که ممکن است بلد باشید. شاید نخواهید زمان بگذارید و تک تک این مطالب را دوباره بخوانید. کتاب های نشر الگو با درسنامه های خلاصه، در این مواقع مناسب شماست.

منابع تستی و تشریحی زیست برای افراد متوسط

اگر می‌خواهید که درس زیست را به‌صورت تشریحی تمرین و تکرار بکنید هم، دو منبع پیشنهادی برای شما سراع داریم. می‌توانید شب امتحان خیلی سبز را بخرید و یا سوالات امتحان نهایی سال‌های قبل را از سایت‌ها دانلود بکنید. هیچ فرقی در ذات کار ندارد. جفت‌شان یک محتوا دارند که در شب امتحان به درد شما می‌خورند. چنانچه در طول ترم تحصیلی میخواهید مطالعه داشته‌ باشید، سری کتاب های ماجراهای من و درسام هم می‌تواند مفید واقع شود. می‌توانید از بخش تشریحی این کتابها برای تشریحی کار کردن‌ بهره ببرید. فکر نکنید که این سبک خواندن‌ زمان زیادی می‌برد و دیگر نیازی به تستی خواندن‌ ندارید.

بچه‌های با پایه ضعیف برای روش تست زنی زیست می‌توانند از کتاب های پایه به پایه خیلی سبز و میکرو گاج استفاده کنند. تست های خیلی سبز استانداردتر هستند. اگر بخواهیم درسنامه و تست را در کتار همدیگر قرار بدهیم، اولویت اول خیلی سبز است. درصورتی که با خیلی سبز خوب ارتباط برقرار نمی‌کنید و تست‌هایش ساده است، تست‌های نشر الگو ممکن است برای شما بهتر باشند. تستهای این سری، مقداری قوی تر از خیلی سبز هستند و می‌توان گفت آنقدر استاندارد نیستند. با این حال قوی‌تر هستند و نکاتی دارند که شاید زیاد در کتاب درسی زیست متوجه آنها نشده باشید. از این کتاب ها می توانید به عنوان منبع اول استفاده کنید.

نهایتا هم تست های میکرو، تست های خوبی هستند. با این حال من اولویت را به دو سری کتاب خیلی سبز و نشر الگو می‌دهم.

علاوه بر این کتاب‌ها، سایت‌هایی وجود دارند که منابع و بانک تست دارند و از میان آنها می‌شود به رپیتیچ اشاره کرد. بانک تست‌های مختلف را می‌توانید استفاده کنید و در روند کنکور تجربی پیش بروید.

آیا خواندن منابع دور دوم ضروری است؟

مواردی که تا الان گفتیم، منابع دور اول زیست هستند. بعضی از بچه‌ها به دور دوم می‌رسند و یک سری دیگر نمی‌رسند. اگر نرسیدید، هیچ مشکلی وجود ندارد. در میان دانش‌آموزانی که در گذشته‌ مشاور آنها بودم، شخصی وجود داشت که نتوانست به منابع دور دوم برسد. با این حال همین فرد، در حال حاضر دانشجوی پزشکی دانشگاه شیراز است. این مدلی نیست که فکر کنید اگر یک منبع خواندید، دیگر فرصت قبولی در دانشگاه‌های تاپ را ندارید!

این ذهنیت که من حتما باید دو تا منبع کار کنم را کنار بگذارید. درست کار کردن‌ تنها یک منبع، می‌تواند نتیجه خوب قابل قبولی را به شما هدیه کند. بچه‌هایی که می‌خواهند دو منبع کار کنند، قرار نیست از روز اول دو منبع داشته‌ باشند. این مسئله خیلی مهمی است. اگر از اول دو تا منبع داشته‌ باشید، مانند این است که بخواهید با یک دست، دو تا هندوانه بلند کنید.

وقتی منبع اول را خواندید و به تسلط رسیدید، اجازه دارید که به سراغ منبع دوم نیز بروید. از تسلط در منبع اول می‌توان گفت که اول از همه، خیلی از نکات و سوالات را به خوبی نشانه‌گذاری کرده‌اید. حالا حداقل یک‌سری از نشاندارها (چه آبی و چه قرمز) را کار کردید. اگر هم دو سری هم آبی و هم قرمزها را کار کردید که چه بهتر.

منابع زیست افراد با پایه قوی

برای منبع دوم می‌خواهم کتاب تست سخت‌تری را معرفی کنم. اگر کتاب تست زیست اول شما خیلی سبز بود، پیشنهاد این است که کتاب تست دوم آنها IQ بشد. آی کیو تست‌های سطح بالا و قوی دارد که برای بار اول نمی‌توانید به آنها پاسخ دهید. از کجا متوجه چنین چیزی می‌شودی. از هر 10 تا تست می‌بینید که 7 تا 8 تست شما غلط در می‌آید. منبعی به درد شما می‌خورد که حداقل به نصف سوالات بتوانید پاسخ دهید. اگر بیشتر از این تعداد هم سوالات را جواب دادید، این منبع برای شما آسان تلقی می‌شود.

در جلد اول کتاب IQ، تست‌ها و سوالات و در جلد دوم پاسخنامه قرار دارد. این منبع دور دوم زیست، جامع و مفصل است و حاوی جداول و نمودارهای متعددی است که می‌توان از آن در دوران جمع‌بندی نیز استفاده نمود. کتاب‌هایی که چنین ویژگی‌هایی دارند، نشاندار کردن‌ پاسخنامه را هم حتما باید در برنامه قرار دهید.

کتاب‌های جامع پینوکیو خیلی سبز را در صورتی که در دور اول میکرو یا نشر الگو کار کرده‌اید، می‌توانید استفاده کنید. بهتر است که در منبع دور دوم، تنوع سوالات و سبک محتوایی مطالعه زیست را لحاظ کنید. در این کتاب‌ها هم نشاندار کردن‌ پاسخنامه‌ها را انجام بدهید.

منابع زیست دوران جمع بندی

حالا نوبت آن است که بعد از کار کردن منابع گفته شده در مراحل قبل، به فکر منابع زیست برای دوران جمع بندی باشیم. قبلا به شما گفتیم که یکی از منابع جمع بندی آزمون، خود کتاب‌هایی است که قبلا کار کردید و یا تست‌های آموزشی که زده‌اید. اینها را به عنوان تست آزمونی از بین‌شان رندوم انتخاب می‌کنید و آنها را پاسخ می‌دهید.

یک سری آزمون‌های مجموعه‌های مختلف وجود دارند که یا در آنها ثبت‌نام کرده‌اید و شرکت می‌کنید و یا می‌توانید آنها را دانلود کنید. کتاب‌های جمع بندی مختلفی نیز در بازار وجود دارند که می‌توانید آنها را تهیه بکنید. در ادامه به دو مورد از آنها اشاره می‌کنیم.

موج آزمون نشر الگو و نردبام خیلی سبز منابعی هستند که در دوران جمع بندی زیست قابل استفاده هستند. کتاب‌های نردبام، پایه به پایه و سطح قوی هستند. از این‌رو برای هر دانش‌آموزی مناسب نیست. موج آزمون هم درست است که تست‌های سختی دارد، ولی بچه‌های دارای سطح متوسط نیز می‌توانند از آن بهره ببرند. علاوه بر این، درسنامه‌های خلاصه‌ای نیز دارد که در این ایام، می‌تواند مفید واقع شود. با توجه به سطح خودتان، می‌توانید یکی از این دو منبع را انتخاب بکنید.

در کل از این کتاب‌ها بهتر است مشخصا برای آزمون‌های جمع بندی و یا نزدیک به کنکور کار بکنید. در این صورت می‌توانید به صورت جمع بندی مطالب را مرور و یا رفع اشکال بکنید.

نقش تست‌های نشاندار و خلاصه نویسی ها در مرور

یکی از منابع به شدت مهم برای مرور، تست‌هایی است که قبلا در هنگام آموزش و مطالعه، آنها را نشاندار کرده‌اید. تست‌های نشاندار و مطالبی که خودتان خلاصه نویسی کرده‌اید در کنار تورق سریع کتاب درسی، از بهترین منابع برای مرور گفتارها و فصل‌های زیست در زمان کم هستند.

در کنار تمام این موارد، سامانه مرور و جمع بندی رپیدیو به شدت می‌تواند به کمک شما بیاید. رپیدیو را بهتر است که از اول مسیر مطالعه زیست برای کنکور، استفاده بکنید. در این سامانه حدود 5000 فلش کارت دارد که با شروع آن از اول کار، کمک شایانی به یادگیری شما می‌کند. این سامانه طوری طراحی شده‌ است که طبق منحنی فراموشی، یادآوری‌ها و مرورهای زیادی در آن گنجانده‌ شده‌ است. این شکلی نیست که یک ماه مانده به کنکور بخواهید از آن استفاده بکنید.

این منبع دارای دو سطح عادی و پیشرفته است. با کار کردن از روز اول، تمام مطالب را خود این سامانه در بازه‌های مرور به شما نشان می‌دهد.

تا به الان راجع به اینکه بهترین منابع برای مطالعه زیست چه هستند، کامل و جامع به شما توضیح دادیم. گفتیم که چه کتابی باید استفاده کنید و آموزش باید به چه شکل باشد. در قسمت‌های آخر نیز به منابع تستی، تشریحی و جمع بندی اشاره کردیم. تمام منابعی که نیاز دارید، همین‌ها هستند و هیچ گونه نیازی به منابع خارح از موارد گفته شده ندارید. حواس‌تان حتما به این موضوع باشد که منبع، حتما باید مناسب و مختص شما باشد. هیچ وقت خودتان را با هم‌کلاسی‌ها و رتبه برترها مقایسه نکنید.

وقتی با درسنامه و تست یک منبع خوب ارتباط برقرار کنید، کافی است و آن منبع، برای شما مناسب است. وقتی منبع خوبی را انتخاب می‌کنید، گمراه نشوید و دل دل نکنید. با داشتن‌ تعهد و تداوم، حتما می‌توانید به درصد بالایی در زیست کنکور 1403 برسید.

مطالب مرتبط:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *